Jak napisać biznesplan dla sklepu zoologicznego?
Odsłon: 533

Jak napisać biznesplan dla sklepu zoologicznego?

Bez dobrze napisanego biznesplanu nie istnieje żadna firma. Dotyczy to nie tylko start-upów, ale również firm o ugruntowanej pozycji na rynku. Biznesplan jest niezbędny dla każdego rodzaju działalności, która wymaga uruchomienia, ekspansji czy nowego kapitału, niezbędnego do jej rozwoju. Bez względu na to, czy jest to sklep zoologiczny, firma zajmująca się pielęgnacją zwierząt czy psi hotel. Biznesplan to podstawa.

 

Po co Ci biznesplan?

Jednym z najważniejszych powodów, dla których będziesz potrzebował biznesplanu jest pozyskanie finansowania. Potencjalni inwestorzy czy jakikolwiek pożyczkodawca, w tym każda instytucja bankowa, będą wymagać od Ciebie potwierdzenia Twoich kwalifikacji do prowadzenia danej działalności gospodarczej. I do tego będzie potrzebny biznesplan.

Biznesplan jest również niezbędny dla przedsiębiorstw, które istnieją na rynku już od dłuższego czasu. Dzięki temu jesteśmy w stanie kontrolować nasz rozwój, postępy, poziom sprzedaży i porównywać z wynikami z lat ubiegłych. Dzięki temu możemy również zaplanować rozszerzenie działalności.

Co powinien zawierać dobrze sporządzony biznesplan?

Przede wszystkim należy zacząć od informacji podstawowych, czyli:

  • Nazwa firmy,
  • Rodzaj własności (jednoosobowa działalność gospodarza, spółka osobowa, korporacja itp.),
  • Osoba odpowiedzialna za biznes,
  • Lokalizacja,
  • Produkty bądź usługi, które chcecie oferować klientom,
  • Rynek, który zamierzacie podbić,
  • Liczba pracowników, których chcecie zatrudnić,
  • Określenie grupy docelowej, do której kierujecie swoją ofertę.

Ta część powinna być również poświęcona misji firmy.

Produkty i usługi

Bardzo ważnym elementem biznesplanu jest określenie oferty produktowej lub usług, które chcemy zaoferować potencjalnemu klientowi. Część ta powinna zawierać szczegółowe informacje dotyczące waszych produktów/usług oraz tego jak,  wypadają one na tle konkurencji. Powinieneś dokładnie określić swoje mocne strony. Aby to uczynić musisz dokonać szczegółowej analizy rynku w tym obszarze.

Punkt numer trzy: Analiza rynku

W tej części postaw na szczegółową analizę rynku docelowego, na którym chcesz oferować swoje dobra i usługi. Ważna jest też analiza grupy potencjalnych klientów. Skup się na określeniu ich potrzeb i sposobu, w jaki zamierzasz je zaspokoić. Dodatkowo zrób analizę demograficzną oraz określ wielkość rynku, na który zamierzasz wejść ze swoimi usługami/produktami.

Ważnym elementem tej części biznesplanu jest dołączenie informacji dotyczącej branży zoologicznej. Warto też wspomnieć o tym, jak na przestrzeni lat ona się zmieniła. Kiedyś zapotrzebowanie na sklepy zoologiczne czy usługi pielęgnacyjno-groomerskie była znacznie mniejsza, wręcz zbliżona do zera. Czasy się zmieniły. Ludzi zmienili swoje podejście do opieki nad swoimi pupilami. Zdecydowanie bardziej przywiązują uwagę do jakości karmy, którą podają swoim zwierzętom oraz do jakości usług dedykowanych ich pupilom. Jako konsumenci wydajemy znacznie więcej na opiekę nad naszymi zwierzętami. Warto wspomnieć o tym w biznesplanie, pokazując jak ta branża zmieniła się na przestrzeni kilkunastu lat i jak się zmienia nadal.

Analiza finansowa

Zaraz po analizie rynku trzeba przeprowadzić analizę finansową. Bo jak każdy wie – bez zaangażowania konkretnego kapitału nie można myśleć o sukcesie. Przede wszystkim musisz oszacować koszty operacyjne i odpowiedzieć sobie na pytanie: ile środków będziesz potrzebować do optymalnego działania? Spróbuj przeprowadzić analizę finansową w dwóch obszarach – planowanych zyskach oraz ewentualnych stratach.

Strategia marketingowa, czyli kolejna część idealnego biznesplanu

W tej części skup się na określeniu celu, który chcesz osiągnąć. Musisz wskazać grupę docelową, do której jest zaadresowana Twoja strategia marketingowa.  Ważne jest również określenie mocnych stron sklepu zoologicznego i tego jak chcesz to komunikować swoim potencjalnych klientom. Pole manewru masz bardzo duże dzięki narzędziom, które możesz do tego wykorzystać. Media społecznościowe, blogi, witryny z listami firm zoologicznych, biuletyny czy własna strona internetowa to tylko niektóre przykłady dobrej komunikacji marketingowej. Wszystko zależy od Twojej wyobraźni i kreatywności. Pokaż to w biznesplanie. Na pewno zyskasz uznanie w oczach potencjalnych inwestorów.

Wyposażenie

Wyposażenie sklepu zoologicznego to także ważna część Waszego biznesplanu. Jest o czynnik, który należy ująć w kosztach stworzenia sklepu zoologicznego. Nie każdy sklep jest taki sam, nawet gdy ma podobną powierzchnię. Meble zoologiczne to meble specjalistyczne dedykowane właśnie tej branży, regały na zwierzęta, systemy przechowywania karm na wagę, czy szafki na produkty OTC.

Dołącz do swojego biznesplanu dane demograficzne, badawcze i marketingowe. Pokaż jak bardzo jesteś zaangażowany w tworzenie własnego biznesu i jak dużo serca w to wkładasz. Im lepiej przygotujesz się do tego i więcej czasu poświęcisz na stworzenie idealnego biznesplanu, tym mniej rzeczy będzie w stanie cię zaskoczyć. Dołącz również statystyki, bo nic tak nie działa na wyobraźnię jak liczby.

Nadszedł czas zmian. Łap wiatr w żagle i działaj. Zacznij od sporządzenia dobrego biznesplanu, a już niebawem będziesz częścią branży zoologicznej i właścicielem świetnie prosperującego sklepu zoologicznego. Do dzieła!

1

ARCHIWA

2

TAGI