Salon groomerski - mocna pozycja firmy - czyli weź sprawy w swoje ręce
Odsłon: 343

Salon groomerski – mocna pozycja firmy – czyli weź sprawy w swoje ręce

Rynek zoologiczny to szeroka oferta produktów i usług, których bezpośrednimi adresatami są zwierzęta oraz ich opiekunowie. Grooming, to już nie tylko strzyżenie ale również pielęgnacja. Pomimo, że oferta jest obecna na polskim rynku od dwóch dekad, teraz przeżywa prawdziwy renesans. Zyskując coraz więcej zwolenników, zarówno wśród oferentów jak i klientów do których jest kierowana. Usługi groomerskie podobnie jak każdy inny biznes, oprócz przygotowania do zawodu potrzebuje marketingowego wsparcia.

 

Plan marketingowy, odpowiedni dobór usług, strategia cenowa, umiejętność dotarcia z ofertą do interesującej nas grupy docelowej, reklama, to podstawy dobrze prosperującego biznesu i gwarancja jego prawidłowego rozwoju. I nie potrzebujemy tu marketingu przez duże „M”. Wystarczy podstawowa wiedza, kilka elementarnych zasad, pomysłowość, kreatywność oraz konsekwencja w dążeniu do wytyczonych celów.

Usługa, czy produkt – produkt, czy usługa

Budowanie pozycji oraz wizerunku firmy, należało by rozpocząć od ustalenia czym są usługi, jak je eksponować, jak zachęcić i przekonać potencjalnych klientów do korzystania z nich. Czy można je w jakiś oryginalny sposób „zapakować”, podobnie jak czynią to marki i producenci produktów, które codziennie spotykamy na sklepowych półkach. Nie od dziś wiadomo, że opakowanie w czasach rywalizacji o współczesnego konsumenta odgrywa nie pośrednią rolę. Czy można pokazać usługę, w taki sposób aby absorbowała uwagę zachęcając do zakupu?

– Czy słowo produkt – odnosi się wyłącznie do tych, które spotykamy codziennie na sklepowych półkach?
– Czym dla produktów FMCG jest ich opakowanie? Czy produkty FMCG to jedyne, dla których opakowanie stanowi ważne narzędzie sprzedażowe?
– Czy również w przypadku usług, można pokazać je za pośrednictwem jakiegoś opakowania i co stanowi o jego wyglądzie?
– Produkt, usługa – elementy wyboru?
– Producent, sprzedawca, doradca, konsultant – co ich łączy?

W przypadku produktów FMCG, wygląd opakowania nabiera szczególnego znaczenia. Z konieczności staje się ono milczącym sprzedawcą, rzecznikiem produktu, odpowiedzialnym za inicjowanie i nawiązywanie dialogu z konsumentem, stanowiąc impuls do zakupu danego produktu.O ile w przypadku produktów FMCG opakowanie przejęło funkcję sprzedawcy-ekspedienta, o tyle w przypadku usług, człowiek nadal pozostaje istotnym źródłem informacji oraz ważnym elementem sprzedaży.

Będąc bezpośrednim producentem usług, stajemy się automatycznie doradcą i konsultantem w jednej osobie. Kompetencje zawodowe oraz nasze indywidualne predyspozycje, takie jak, wiedza dotycząca oferowanych usług oraz sposób i prowadzenie dialogu z klientem korzyści stanowią o wizerunku i pozycji jaką firma i jej oferta może zająć w świadomości klienta. Jako producenci i bezpośredni sprzedawcy, to my sami decydujemy o jakości i atrakcyjności oferowanych usług. Nasz osobisty wizerunek, który budujemy nieustannie i bez przerwy, wszystkie jego elementy, stanowią formę opakowania, która odpowiada za wygląd naszych usług, pokazując ich atrakcyjność w oczach potencjalnych klientów. W czasach konsumpcyjnej rzeczywistości, gdzie wszystko można kupić i wszystko można sprzedać, stajemy się ważnym źródłem informacji, narzędziem, ułatwiającym sprzedaż oraz istotnym nośnikiem reklamowym, umożliwiającym skuteczne budowanie rozgłosu.

Opinia – pozycja – wizerunek – marka

Intensywna i agresywna reklama to efekt rywalizacji o klienta. Brak bezpośredniego sprzedawcy w wielu przypadkach produktów na pewno nie pomaga w ich sprzedaży.
W przypadku usług fakt, że jesteśmy jednocześnie producentem i sprzedawcą, daje możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem. To niewątpliwa zaleta, którą warto wykorzystać. To jak nas widzą i w jaki sposób komunikujemy się z najbliższym otoczeniem, buduje pozycję i wizerunek firmy, który z czasem staje się marką. Marka, to reputacja, to obietnica, której należy dotrzymać. To produkty i usługi ukryte za dźwięcznie brzmiącą nazwą. To firma, ludzie i systemy. To punkt wyjścia do zdobywania udziałów rynkowych, budowania wolumenów sprzedaży.

Produkty markowe – kiedyś określenie, odnoszące się do produktów ekskluzywnych (delikatesowych), unikatowych, o wysokiej jakości (markowa odzież, markowe obuwie, markowe alkohole). Jakość tych produktów w świadomości ówczesnych konsumentów budowało ich pochodzenie (głównie zagraniczne), wysoka cena, ograniczona dostępność.  Również ktoś (osoba) mógł wyrobić sobie dobrą markę. Było to nic innego jak dobra opinia, popularność, odnosząca się głownie do aktorów, artystów, sportowców, osób znanych, a nawet szkół czy instytucji. W czasach nam współczesnych pojęcie marki poszerzyło swoje znaczenie. Obecnie marki identyfikują produkty i producentów. Dzisiaj marki przestały być wyłącznie producentami stając się sprzedawcami znaczeń.

Reklama i wizerunek, sposobem na intensyfikację dochodów.

Decyzja podjęta. Teraz pozostaje wybór miejsca (lokalizacja) oraz adaptacja lokalu, dostosowana do profilu i charakteru oferowanych usług. Wyposażenie lokalu w odpowiedni sprzęt, zakup niezbędnych narzędzi i kosmetyków oraz środków pielęgnacyjnych, to kolejny etap poprzedzający otwarcie punktu usługowego. Warto przy tym wszystkim zadbać o wygląd lokalu. O ile dla czworonożnych klientów nie będzie mieć ono większego znaczenia, o tyle dla ich opiekunów, może stanowić istotny element wyboru.

Opakowania są wszędzie i wszystko jest opakowaniem.

Wszystko przygotowane, można otwierać salon groomeski. Czy jednak potencjalni klienci wiedzą że ich oczekujesz? Na co mogą liczyć i czego się spodziewać po wizycie w twoim gabinecie. Co wiedzą o charakterze i rodzaju oferowanych usług i gdzie mogli o nich przeczytać lub usłyszeć. Dzisiaj bez reklamy i marketingowego wsparcia nie sposób prowadzić żadnego biznesu. Również małe firmy potrzebują działań promocyjno-reklamowych, które pozwolą im zaistnieć na rynku produktów i usług. Usługi groomerskie to zwykle jednoosobowa działalność. Zatrudnienie kolejnych osób, które zajęłyby się reklamą i marketingiem, to dodatkowy koszt, bariera która zniechęca i ogranicza prowadzenie tego typu działań, co w efekcie może przekładać się na mniejszą sprzedaż.

Sprzedajemy w czasach, kiedy pojęcie medium przestało kojarzyć się jedynie z telewizją, radiem czy prasą. Skorzystajmy z możliwości jakie daje nam Internet i weźmy sprawy w swoje ręce. Internet to zasięg, nieograniczone możliwości, łatwość i szybkość dotarcia z informacją do interesującej nas grupy docelowej oraz niższe koszty w porównaniu z tradycyjnymi mediami. Wszechobecny Internet sprzyja powstawaniu nowych komunikatorów, narzędzi, instrumentów oraz metod i sposobów budowania rozgłosu.

Na początek strona www.

To wizytówka, podstawowe źródło informacji o firmie i jej usługach, miejsce gdzie możesz prowadzić dialog z potencjalnym konsumentem. To miejsce gdzie można informować, pokazywać i edukować budując tym samym pozycję oraz wizerunek firmy i jej usług. Nie masz strony, nie ma cię na rynku.

Marketing treści (Content marketing)

To aktualnie obowiązujący trend marketingowy. Jest ściśle związany z pojęciem tzw. marketingu wirusowego i polega na angażowaniu (aktywizacji) spersonalizowanej grupy odbiorców poprzez publikowanie i dostarczanie atrakcyjnych i przydatnych treści. Mogą to być artykuły, videoblogi, prezentacje, szkolenia produktowe itp. których podstawowym zadaniem jest dostarczenie internautom wiarygodnych i pożądanych przez nich wiadomości oraz informacji związanych z daną branżą, marką, produktem lub usługą.Do najpopularniejszych komunikatorów, gdzie takie informacje mogą być rozpowszechniane należą media społecznościowe: Facebook, Instagram, YouTube, jak również fora internetowe. Im bardziej interesujące, zaskakujące, pomysłowe i przydatne treści będziemy publikować, tym chętniej i częściej internauci będą je udostępnić i dzielić się nimi z innymi.

 

salon groomerski

 

Dodatkowe możliwości pozwalające na intensyfikację dochodów

Wykorzystajmy również możliwość jaką daje nam bezpośredni kontakt z klientem. Poznajmy ich opinie. dowiedzmy się co wiedzą na temat pielęgnacji i usług groomerskich. Umiejętność słuchania i prowadzenia dialogu pozwala poznać i zdefiniować potrzeby klientów, a te pozwolą nam dopasować naszą ofertę do ich potrzeb i oczekiwań.

Dla większości groomer to zwód, który kojarzy się głównie ze strzyżeniem psiej i kociej sierści. A przecież usługi groomerskie to również mycie, trymowanie, czyszczenie uszu, usuwanie insektów oraz wiele innych zabiegów pielęgnacyjnych, pozwalających zadbać o właściwą higienę naszych czworonożnych podopiecznych. O tym jak dbać o higienę i dlaczego jest ona tak ważna w naszym codziennym życiuwiemy prawie wszystko. Nie trzeba nas przekonywać jaki wpływ na nasz wygląd i dobre samopoczucie ma odpowiednia pielęgnacja. Powszechnym staje się korzystanie z salonów kosmetycznych i miejsc poprawiających ogólną kondycję naszego ciała.

W przypadku zwierząt wygląda to już zupełnie inaczej. Niska świadomość i brak odpowiedniej wiedzy sprawia, że możliwości jakie oferuje grooming nie są w pełni wykorzystane. Edukujmy i informujmy po co i dlaczego, generujmy potrzebę, budujmy swój autorytet i wizerunek firmy. Zawodowy profesjonalizm, pasja, empatia, życzliwość, pewność siebie, umiejętność dostrzegania i zaspokajania potrzeb klienta, to elementy budujące pozycję, wizerunek i prestiż miejsca oferowanych usług.

Usługi to główne źródło przychodu. Równoległa sprzedaż produktów to okazja do dodatkowego zarobku. Ważne, by dobór produktów do obrotu nie był przypadkowy. Szukajmy produktów, które swym przeznaczeniem wpisują się w charakter oferowanych usług. Dezodoranty, perfumy, akcesoria (szczotki, grzebienie) ułatwiające właścicielom psów i kotów codzienną ich pielęgnację jak również produkty sezonowe (obroże, preparaty biobójcze, kremy, i maści łagodzące wszelkie podrażnienia), poprawiające komfort życia czworonożnych podopiecznych.
Niekoniecznie muszą to być produkty drogie. W przypadku obroży i preparatów biobójczych mogą to być produkty tańsze, o krótszym terminie działania. 3-y miesięczny okres działania może być dobrym pretekstem na zaplanowanie kolejnej wizyty. To tylko jeden z pomysłów generujący powtarzalność korzystania z usług w naszym gabinecie.

Żegnając się z klientem i jego opiekunem, po wykonanej usłudze, zostawmy po sobie miłe wrażenie. To może być jakiś gest, drobna usługa wykonana nieodpłatnie. Mały upominek: gumka, zapinka, sznureczek- bransoletka na łapkę, coś odpowiedniego, dopasowane do płci bezpośredniego klienta. Dajmy się zapamiętać. To drobne gesty, szczegóły, które mogą stanowić zachętę do ponownego skorzystania z usług naszego gabinetu. Postarajmy się aby nasi, już pozyskani klienci stali się chodzącą rekomendacją naszych usług. Bo żadna reklama czy wyszukany marketing nie jest tak skuteczna jak osobista opinia zadowolonych klientów.

Utrzymać zdobytą pozycję

Panta rhei – wszystko płynie, nic nie stoi w miejscu. Obserwujmy rynek i zmiany na nim zachodzące, nie lekceważmy działań konkurencji, uzupełniajmy naszą ofertę, dopasowując ją do zmieniającej się mody i trendów. Wykorzystajmy rozwiązania i doświadczenia innych branż. Szukajmy analogii i podobieństw, by nie stracić dobrej marki, którą sobie wypracowaliśmy. Doskonalenie zawodowe, ciągłe podnoszenie kwalifikacji, wysoka jakość oferowanych usług, dobór metod i wybór narzędzi umożliwiających budowani rozgłosu, umiejętność prezentacji korzyści, dar przekonywania, uśmiech i życzliwość, to gwarancja sukcesu oraz satysfakcja finansowa, bo przecież o to w tym wszystkim chodzi.

1

ARCHIWA

2

TAGI