Witryna sklepowa- półotwarta czy otwarta, zamknięta czy sponsorowana?
Odsłon: 140

Witryna sklepowa- półotwarta czy otwarta, zamknięta czy sponsorowana?

Witryna sklepowa ma zachęcić klienta do zakupów, zanim jeszcze wejdzie do sklepu i zobaczy, co mamy mu do zaoferowania? Jak przyciągnąć jego uwagę i sprawić, by odwiedzał nasz sklep zoologiczny także w przyszłości? Odpowiedzią na te pytania jest: WITRYNA SKLEPOWA.

Znaczenie witryny sklepowej jest niedoceniane. Tymczasem jest to skuteczna forma reklamy i najlepsza wizytówka sklepu oraz dobry sposób na pozyskiwanie nowych klientów. To najlepsza wizytówka każdego sklepu w tym również sklepu zoologicznego.

Jak powinna wyglądać i jak ją zaprojektować, aby na długo pozostała w pamięci przechodzących obok sklepu, zachęcając i przekonując ich do odwiedzenia jego wnętrza?

Witryna sklepowa to jeden z elementów, który może decydować, czy klient będzie chciał wejść do sklepu i sprawdzić co mamy mu do zaoferowania. Z badań wynika, że 23% zakupów motywowanych jest witryną sklepową, a ponad 80% badanych wskazuje, że to dzięki witrynie sklepowej weszli do danego sklepu. Witryna sklepowa, oprócz możliwości ekspozycyjnych, stanowi doskonałe miejsce do zakomunikowania aktualnych promocji, sezonowych obniżek cen czy też innych form promocji.
Należy wyróżnić cztery podstawowe rodzaje witryn:

  • otwarta,
  • półotwarta,
  • zamknięta,
  • sponsorowana.

Witryna otwarta

Witryna otwarta, jak sama nazwa wskazuje, jest transparentna i widać przez nią wnętrze sklepu. Najczęściej stosowana jest w centrach handlowych przez znane sieci sklepów zoologicznych. Jednak o jej atrakcyjności decyduje ciekawa aranżacja powierzchni ekspozycyjnej oraz dodatkowe elementy dekoracyjne decydujące o jej oryginalności.

Witryna półotwarta

Witryna półotwarta różni się od poprzedniej ścianką oddzielającą ją od wnętrza sklepu. Jej zaletą jest fakt, że wpuszcza znacznie więcej światła niż witryny zamknięte. W przypadku sklepów zoologicznych, witryny półotwarte powinny wybrać te placówki, które nastawione są na eksponowanie żywych zwierząt, takich jak myszy, króliki czy papugi, dla których widok ludzi nie jest stresujący. Żywe okazy zwierząt przyciągają uwagę nie tylko najmłodszych klientów, ale również ich rodziców.

Witryna zamknięta

Z kolei witryny zamknięte to „oddzielne pomieszczenia”, które pozwalają na bardziej rozbudowaną aranżację. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego oświetlenia można tworzyć ciekawe powierzchnie, które odpowiednio zaaranżowane na pozostaną w pamięci odwiedzających nasz sklep.

Witryna sponsorowana

Ostatni rodzaj witryn to witryny sponsorowane, oklejone folią One Way Vision, która przepuszcza światło, ale jednocześnie stale prezentuje ten sam produkt lub reklamę,
co w dłuższym okresie czasu może nudzić stając się niezauważalne. W przypadku witryn sponsorowanych nie ma możliwości ich modyfikacji w zależności od sezonowości niektórych produktów (zmiana pór roku), czy też prowadzonych przez sklep promocji.

Dobrze zaprojektowana witryna sklepowa, aby zachęcała, a nie odstraszała, i co najważniejsze – nie znudziła się zbyt szybko, powinna posiadać kilka istotnych elementów:

  •   Po pierwsze, pamiętajmy o dużych i wyraźnych napisach tak, aby klient od razu wiedział z jakim charakterem sklepu lub z którą akcją promocyjną ma do czynienia. Tu swoje zastosowanie będzie miała zasada: mniej, znaczy więcej! Czasami za dużo komunikatów może doprowadzić do odwrotnego rezultatu. Klient może poczuć się przytłoczony zbyt dużą ilością tekstu i szerokim łukiem ominie nasz sklep, nie zapoznawszy się z jego pełną ofertą.
  • Drugim ważnym elementem jest oświetlenie. To ono jest jednym z elementów które ma wpływ na postrzeganie naszego punktu. Właściwy wybór rodzaju oświetlenia, jego natężenie i odpowiedni dobór barwy mogą spowodować, że po wejściu do naszego sklepu klient będzie chciał zapoznać się bliżej z asortymentem produktowym sklepu, a zakupy w nim mogą stać się przyjemnością.
  •  Kolejnym istotnym elementem jest zachowanie równowagi i estetyki wizualnej. Ludzki wzrok rejestruje informacje i komunikaty na wysokości ok. 160 cm i tam też koncentruje się nasza uwaga. To najlepsze miejsce do umieszczania najważniejszych komunikatów tekstowych, haseł reklamowych czy też informacji o aktualnych promocjach. Warto też pamiętać o zasadzie pokazywania najważniejszego produktu lub hasła w centrum ekspozycji, a w przypadku ekspozycji piramidalnej – na samym jej szczycie, czyli tam, gdzie koncentruje się nasz wzrok.
  •  Gdy już wybraliśmy rodzaj witryny, propozycje haseł i tekstów, oświetlenie witryny, a także sposób i miejsce rozmieszczenia produktów, należałoby się zastanowić nad dodatkowymi elementami dekoracji oraz ogólną kolorystyką. Ważne jest również odpowiednie zestawienie barw, a nie koncentracja na jednym kolorze. Należy też pamiętać o kontraście. Witryna kontrastująca z otoczeniem naszego sklepu będzie absorbować uwagę, wzbudzając większe zainteresowanie samym sklepem.

Witryna wykorzystująca wyświetlacze LED

Ostatnio coraz częściej spotykamy się z pojęciem „zewnętrznej reklamy w ruchu”, czyli witryny wykorzystującej wyświetlacze LED, będące nośnikami tekstów i haseł, które jeszcze do niedawna były statyczne i przyklejane do szyb witryn sklepowych. Obecnie, stosując tego typu nośniki, możemy, w zależności od potrzeb, zmieniać treść komunikatów informując klienta o aktualnych promocjach, rabatach lub nowościach produktowych sklepu.
Według badań, witryny, z ruchomym tekstem skupiają uwagę aż 48% mijających ją przechodniów.

Ponadto, witryna każdego sklepu, w tym także sklepu zoologicznego, powinna:

  •  Zachęcać naszego potencjalnego klienta do przekroczenia progu sklepu,
  •  Informować, a wszystkie komunikaty powinny być jasne i zrozumiałe.
  •  Przekonywać i nakłaniać do wejścia.
  •  Reklamować, informując o sezonowych obniżkach cen, nowościach produktowych
    i promocjach, z których warto skorzystać.

O tym jak ważne jest pierwsze wrażenie, przy każdej nowej znajomości nie musimy nikogo przekonywać. Zawsze bliżej nam do tych ładnych niż do tych brzydkich. W przypadku sklepu, witryna sklepowa jest właśnie takim elementem. Atrakcyjna i oryginalna jest jak mrugnięcie oka, gest zapraszający klientów do bliższego poznania, do przekroczenia progu naszego sklepu. Ale to dopiero początek. Sklep, zgodnie ze swoim przeznaczeniem, musi sprzedawać.
To, że klient wejdzie do sklepu, nie znaczy że dokona on czynności zakupowych. O popularności i atrakcyjności sklepu decyduje jego oferta towarowa, odpowiednio dopasowana do potrzeb, preferencji i upodobań kupujących. Ważna jest też organizacja sklepu, łatwy i wygodny dostęp do produktów oraz kompetentny personel.  W sklepie zoologicznym aktywność sprzedawców, ich wiedza i umiejętności interpersonalne są ogromnie ważne dla prowadzenia skutecznej polityki sprzedażowej. To wizytówka sklepu, istotny czynnik budujący świadomość i wizerunek miejsca sprzedaży. Dzisiejszy sprzedawca przestał być jedynie ekspedientem stając się doradcą i konsultantem w jednej osobie.

 

1

ARCHIWA

2

TAGI