Przewodnik po E-commerce w branży zoologicznej

Przewodnik po E-commerce w branży zoologicznej

Jeśli spotykacie się z określeniem „E-commerce” po raz pierwszy to spieszymy z pomocą w rozszyfrowaniu tego zwrotu. Jest to nic innego jak rodzaj handlu prowadzony w Internecie. W tym artykule postaramy się opisać najważniejsze cechy takiego handlu. W kolejnych odsłonach „E-commerce dla średniozaawansowanych oraz dla tych już zupełnie ukierunkowanych na sprzedaż w Internecie” opowiemy między innymi o pozycjonowaniu stron. Skupimy się na takich pojęciach jak: SEO czy reklama. Poruszymy również inne ultra ważne zagadnienia, na które po prostu trzeba znać odpowiedź, chcąc odnieść sukces w wirtualnym świecie. Ale na początek skupmy się na podstawach.

 

Rynek zoologiczny w Polsce

Od kilku lat jesteśmy świadkami rosnącego trendu w sprzedaży detalicznej branży zoologicznej, a także rozwoju E-commerce. Dzieję się tak, ponieważ nasza stopa życiowa wzrasta. Ale głównym powodem tego zjawiska jest awans zwierząt domowych na pełnoprawnych domowników, którzy zasługują na najzdrowsze karmy, najlepsze suplementy diety, ekologiczne żwirki i najbardziej modne zabawki. Kończą się czasy, w których pies dostawał jedynie budę w ogrodzie i miskę z wodą. Teraz nasze psy mają wygodne posłania, maty chłodzące, gdy Polskę opanowują upały i wełniane sweterki, gdy za oknem wieje i śnieży.

W liczbach..

W 2018 roku łączna wartość sprzedaży detalicznej w branży zoologicznej przekroczyła 3,4 mld złotych, co dało 6 procentowy wzrost względem roku poprzedniego. Ponadto eksperci szacują, że w kolejnych latach trend ten zostanie utrzymany, a co więcej sprzedaż będzie wzrastać stabilnie i dość szybko. A to z kolei oznacza, że w 2020 poziom sprzedaży może przekroczyć nawet 4 mld złotych.  Jest dużym przeskokiem w porównaniu do lat wcześniejszych.

Dlaczego chętniej robimy zakupy przez Internet?

Głównym powodem tego są ceny, które proponują nam e-sprzedawcy. Inną przyczyną jest dostęp do większego asortymentu niż ten w sklepach stacjonarnych. Firm produkujących obroże, miski czy posłania dla psów i kotów z roku na rok przybywa. Tak samo dzieje się w przypadku karm, żwirków czy suplementów. I jak teraz wszystkie te produkty ulokować na jednej, małej półce w sklepie? W e-sklepie nie ma już tego problemu. Wystarczy odpowiednio zaaranżowana strona internetowa, która będzie przyciągać wzrok potencjalnych klientów oraz duży magazyn, który pomieści wszystkie propozycje e-sklepu.

Podział produktów zoologicznych

Trzeba tu jasno wskazać, że produkty zoologiczne dzielą się na dwie kategorie: karmy i cała reszta. Karmy dla zwierząt stanowią aż 84% przychodu całej tej branży, a to oznacza, że jedyne 16% stanowią dodatki typu: designerskie obroże i smycze, wygodne legowiska czy gumowe zabawki. Podział ten daje obraz przyszłym właścicielom e-sklepów zoologicznych na co kłaść największy nacisk. Prawda jest taka, że bez zabawki nasz pupil przeżyje, ale bez jedzenia już niekoniecznie.

I jeszcze trochę liczb…

W 2018 roku wartość sprzedaży detalicznej samych karm osiągnęła pułap 2881,8 mld zł. W porównaniu z resztą akcesoriów dla zwierząt, która osiągnęła poziom 526,8 mld zł, wielkość sprzedaży karm robi olbrzymie wrażenie. Dla porównania w roku 2010, według danych z Euromonitoru, rynek karm dla zwierząt sięgnął 1,6 mld złotych. Liczby te najlepiej pokazują, w jak szybkim tempie rozwija się rynek zoologiczny w Polsce.

Pozostałe 14%…

Akcesoria dla zwierząt stanowią znacznie mniejszą cześć sprzedaży w branży zoologicznej, ale nie pozostają bez znaczenia. Największą popularnością w tym segmencie zdecydowanie cieszy się żwirek dla kotów. Biorąc pod uwagę to, że ponad połowa Polaków ma zwierzęta domowe, a wśród nich aż 26% to właściciele kotów – to właśnie żwirek jest produktem pierwszej potrzeby. W związku z tym, że zajmuje drugie miejsce, zaraz za karmą, musi być  kupowany regularnie. Na naszym rynku przybywa nowych rodzajów żwirków. Ostatnimi czasy furorę robią żwirki ekologiczne, które są przyjazne dla środowiska i dla naszych pupili, a dodatkowo niwelują nieprzyjemne zapachy, co jest bardzo pożądaną cechą.

Inne akcesoria dla naszych pupili

Bardzo wysokie miejsce w sprzedaży akcesoriów z branży zoologicznej zajmują już wcześniej wspominane przeze mnie:

  • designerskie obroże i smycze,
  • zabawki,
  • suplementy diety, lekarstwa i kosmetyki,
  • akwaria i związane z tym różne akcesoria: filtry, oświetlenie, pokarm,
  • zabawki dla zwierząt, drapaki, maty chłodzące czy maty węchowe.

Zapotrzebowanie na tego typu akcesoria stale rośnie, ponieważ stale też rośnie nasza świadomość, że zdrowy i szczęśliwy zwierzak to więcej radości dla całej rodziny. Zwłaszcza, że przestajemy być tylko właścicielami naszych pupili, a stajemy się ich rodzicami, którzy mają już nawet swoje określenia w zoologicznej nomenklaturze: pet parents, dog parents. Coraz częściej nasze psy i koty stają się pełnoprawnymi członkami naszych rodzin, które zasługują na traktowanie na najwyższym poziomie. A co się na to składa? Na przykład najzdrowsze posiłki, najlepsze leki i suplementy z podziałem na zwierzęta młode i te starzejące się itp.

Dlaczego zakupy w e-sklepach?

Z kilku prostych przyczyn:
Po pierwsze i chyba najważniejsze – ceny! One nadal są jednym z najważniejszych czynników decyzyjnych. W sklepach internetowych niskie ceny często są również połączone z różnego rodzaju promocjami typu: 2+1 czy „do godziny 15 wszystkie karmy Premium tańsze o 30%”. I jak nie skorzystać z takiej okazji?
Kolejnym ważnym powodem, dla którego zakupy w sieci wygrywają z tymi stacjonarnymi jest czas, poświęcany na takie zakupy.
Kupujemy więcej, a wszystko to jest dostarczane pod nasze drzwi. Czyli możemy zaoszczędzić sobie czasu, dźwigania i pieniędzy (patrz punkt pierwszy – Ceny!)
Ciekawym rozwiązaniem i sposobem przyciągnięcia jeszcze większej ilości klientów jest obsługa na najwyższym poziomie często połączona na przykład z czatem z weterynarzem, który może doradzić w kwestii doboru odpowiedniej karmy czy suplementacji. Te wszystkie możliwości daje nam E-commerce.

Dlatego nie zastanawiaj się ani sekundy dłużej i już dziś załóż swój własny sklep zoologiczny w Internecie. W kolejnym artykule zagłębimy temat pozycjonowania strony i reklamy, tak, aby potencjalni klienci z łatwością znaleźli Twój e-sklep.

Powodzenia!

POLECANE DLA CIEBIE