Reklama w branży zoologicznej, czyli e-commerce w praktyce!
Odsłon: 529

Reklama w branży zoologicznej, czyli e-commerce w praktyce!

Posiadanie sklepu internetowego nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Bowiem na sukces składa się wiele czynników. Jednym z nich jest reklama naszego zwierzęcego biznesu. Czyli poradnik e-commerce dla początkujących – odsłona numer dwa!

Reklama to nic innego jak komunikowanie się właściciela sklepu z potencjalnym klientem. Głównym zadaniem reklamy jest wywieranie wpływu na decyzje, zachowania i wybory konsumentów, w naszym przypadku, na wybory właścicieli czworonogów, ptaków czy gadów i ryb.

Funkcje reklamy

Reklama musi spełniać trzy podstawowe funkcje. Przede wszystkim powinna kształcić i informować. Właściciel czworonogów, fan akwarystyki czy hobbysta z zakresu ornitologii powinien, poprzez naszą reklamę, uzyskać wiedzę na temat oferowanych przez sklep zoologiczny produktów, nowości, które pojawiły się na rynku. Dzięki reklamie powinie poznać obowiązujące ceny i wszelkie promocje.

Inną funkcją reklamy jest nakłonienie konsumenta do zakupów w naszym sklepie. Konkurencja nie śpi. Musimy cały czas wzbogacać nasz asortyment, obserwować rynek i odpowiadać na jego potrzeby oraz kontrolować poziom cen. Celem naszej reklamy jest przekonanie potencjalnego klienta o wyższości jednych produktów nad drugimi, a przede wszystkim o przewadze naszego sklepu nad innymi.

Budowanie lojalności to trzecia funkcja reklamy. Każdemu przedsiębiorcy zależy na stałych, lojalnych klientach, dlatego, poprzez reklamę, utrwalamy zachowania konsumenckie, wskazując na korzyści płynące z zakupu danego produktu i z wyboru danego sklepu.

Cele reklamy

Głównym celem reklamy jest przybliżenie klienta do produktu. Poprzez reklamę chcemy wzbudzić w konsumencie świadomości zaspokojenia jego potrzeb, w naszym przypadku- zaspokojenie potrzeb jego pupila. W sklepach zoologicznych półki uginają się od różnego rodzaju karm, odżywek i innych produktów dla zwierząt. W jaki zatem sposób wybrać to, co będzie najlepsze, co sprosta wymaganiom naszych klientów i ich czworonogów?

Reklama

W takich sytuacjach najlepiej pomoże reklama, która skupi uwagę klienta na danym produkcie lub na przykład na naszym sklepie, gdy stajemy w szranki z innymi sklepami zoologicznymi. Chcąc zbudować sieć lojalnych klientów i zwiększyć naszą sprzedaż, musimy dobrze rozreklamować nasz biznes, reklamując produkty naszych dostawców i wskazując naszym potencjalnym klientom, że mamy dokładnie to czego oni szukają. I to w najlepszej cenie!

Kampania reklamowa

Ważnym punktem, na który należy zwrócić uwagę jest efektywność naszej kampanii reklamowej. Nie wystarczy jednorazowo wspomnieć o czymś w telewizji lub w radio, albo na naszych kanałach Social Media. Klient musi się opatrzeć z naszym komunikatem, dlatego, planując naszą kampanię, musimy sobie odpowiedzieć na kilka prostych pytań, .

Po co?

Po pierwsze – sformułuj cele kampanii. Od tego zacznijmy naszą pracę nad jej planowaniem. Po co to robimy? Co chcemy przez to osiągnąć? I co reklamujemy? Jeśli ma to być produkt musimy pamiętać o wskazaniu jego mocnych stron, które wyróżniają go na tle konkurencji.
Z kolei reklama firmy powinna zawierać znak firmowy lub jej logo, które zapadnie w pamięci naszych potencjalnych klientów, a także powinna pokazywać renomę firmy i zaakcentować jej nazwę.

Jak?

W jaki sposób i w jakiej formie chcemy przeprowadzić naszą kampanię? Czy mają to być jedynie reklamy modułowe w prasie czy spoty reklamowe w telewizji? Czy interesuje nas reklama ogólnokrajowa czy lokalna? Wszystko to jest uzależnione od tego, co tak naprawdę chcemy zareklamować. Bo jeśli jest to jedynie nasz sklep zoologiczny, który jest sklepem stacjonarnym w miejscowości, w której mieszkamy to wystarczy reklama w prasie lokalnej. Natomiast jeśli jest to sieć takich sklepów, to reklama ogólnopolska będzie lepszym rozwiązaniem. Jeśli zaś chcemy zareklamować nasz sklep internetowy to najlepszy do tego będzie ten sam środek przekazu, czyli Internet.

Kiedy?

Wyznaczenie terminu kampanii często jest strategicznym zadaniem. Trzeba zdecydować w jakich miesiącach chcemy ją zrealizować. Branża zoologiczna jest branżą dość młodą i stale rozwijającą się, ale już teraz można zauważyć pewne trendy w niej zachodzące. Na przykład kampania reklamowa środków chroniących nasze psy przed kleszczami powinna się ukazać w okresie, kiedy to zagrożenie jest zasadne, a nie w miesiącach zimowych. Z kolei reklama psich ubrań nie przyniesie żadnego odzewu, jeśli kampania rozpocznie się w czerwcu. Wtedy nikt nie myśli o zimie tylko cieszy się długimi i słonecznymi dniami.

Gdzie?

Należy również określić lokalizację naszej kampanii. Może to być jedynie Internet. Ale możemy trochę wyjść poza jego ramy i rozreklamować nasz biznes lub produkty, które chcemy sprzedać na przykład na plakatach w centrum miasta albo w lokalnej gazecie. Można też wykupić czas emisyjny i spróbować swoich sił w telewizji. Trzeba jednak pamiętać o kosztach takiego przedsięwzięcia. Czym innym jest reklama na naszym kanale facebook’wym a czym innym w radio czy telewizji.

Po odpowiedzi na to pierwsze, podstawowe pytania pozwalające nam zaplanować kampanię, należałoby skupić się na odpowiednim doborze formy reklamy oraz miejsca jej upowszechnienia. Wyżej już o tym wspominałam, ale wypadałoby odrobinę uzupełnić wiedzę na ten temat.

Inne formy reklamy

Oprócz reklamy w prasie czy w telewizji istnieją jeszcze inne formy reklamowania. Na przykład stacja radiowa i reklama radiowa. Istnieje też reklama kinowa, która jest dobrym wyborem, gdy nie stać nas na reklamę telewizyjną. Należy jednak pamiętać, że grono jej odbiorców jest w tym przypadku znacznie ograniczone.

Reklama pocztowa, czyli tak zwany direct mail cieszy się dużą popularnością. To nie tylko ulotki, katalogi czy broszury wrzucane do naszych skrzynek domowych. To przede wszystkim maile ofertowe wpadające do naszych skrzynek internetowych. Przez jednych znienawidzone,  przez drugich lubiane i wzbudzające ich zainteresowanie. Dzięki tej formie reklamy możemy dowiedzieć się o sklepach czy produktach, o których wcześniej nie mieliśmy pojęcia.

Coś niestandardowego

Istnieją jeszcze niestandardowe rodzaje reklam, takie jak: wystawiennicza, upominkowa, fonograficzna czy telefoniczna.

Pierwsza z nich obejmuje różnego rodzaju wystawy takie jak na przykład Pet Fair czy Animals Days Nadarzyn, na których możemy bezpośrednio porozmawiać z potencjalnym klientem, rozdać ulotki czy wizytówki z adresem naszego sklepu internetowego.

Reklama upominkowa to nic innego jak różnego rodzaju gadżety z logo naszej firmy, które rozdajemy uczestnikom wystawy lub naszym klientom.

Reklama fonograficzna dotyczy ofert czy spotów reklamowych nagranych na nośnikach danych. Należą do nich zwykłe płyty CD lub coraz częściej wybierane nośniki typu pendrive.

Istnieje jeszcze reklama telefoniczna, która polega na bezpośrednim dotarciu do potencjalnego klienta i zindywidualizowaniu naszej oferty do jego potrzeb.

Podsumowanie

Dobra reklama, bez względu na to czy jest to jednorazowa akcja, czy długoterminowa kampania reklamowa, zależy od wielu czynników. Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: do kogo chcemy dotrzeć? Ile chcemy zainwestować? I jak długo chcemy reklamować nasz sklep zoologiczny czy produkt? To właśnie odpowiedzi na te pytania warunkują sukces naszych działań reklamowych. Zatem do dzieła. Niech świat dowie się o waszym sklepie zoologicznym!

 

1

ARCHIWA

2

TAGI