Programy lojalnościowe w czasach pandemii
Odsłon: 492

Programy lojalnościowe w czasach pandemii

W czasach, w których nic nie jest pewne, w których wiele biznesów kończy się bezpowrotnie, a sklepy świecą pustkami. Programy lojalnościowe są bardzo ważnym elementem przetrwania. Dzięki programom lojalnościowym firmy mogą stworzyć wysokojakościową bazę klientów. Posiadając taką bazę, mogą na bieżąco analizować dane na temat swoich klientów i reagować na ich zachowania między innymi poprzez personalizację oferty. Z kolei klienci mogą liczyć na cały szereg korzyści i udogodnień, przystępując do tego typu programów oferowanych przez firmy.

 

Program, aby był skuteczny, musi być skonstruowany w możliwie najprostszy i przejrzysty sposób, i być, jednocześnie, bardzo atrakcyjny. Tworząc programy lojalnościowe, powinniśmy unikać nudy. Program lojalnościowy to inicjatywa polegająca na nagradzaniu klientów za wielokrotne zakupy w danej firmie.

W jaki zatem sposób stworzyć atrakcyjny, a jednocześnie skuteczny program lojalnościowy?

Po pierwsze powinniśmy zadać sobie pytanie czym jest lojalność. W czasach, gdy konkurencja nie śpi, lojalny klient jest na wagę złota. To osoba, która zachęcona przez nas różnego rodzaju programami lojalnościowymi, rabatami i promocjami „lojalnie” wybiera produkty z naszej oferty. Gdy posiadamy w swojej ofercie najlepsze produkty w najbardziej korzystnych cenach, możemy być spokojni- klienci sami będą do nas wracać. Niestety taka sytuacja występuje niezmiernie rzadko. Jak zatem zatrzymać klienta, gdy posiadamy podobne produkty i w podobnych cenach co inny sklep zoologiczny ?

Wtedy pojawia się program lojalnościowy, a wygrywa firma, której program różni się od innych, jest ciekawy i obiecuje konkretne korzyści.

Cel

Przede wszystkim należy określić cel, do którego dążymy. Oczywiście chodzi nam o zysk, ale oprócz tego dobrze zbudowany program lojalnościowy może przyczynić się do rozbudowania bazy klientów, poprawy wizerunku firmy czy poprawy wyników sprzedażowych.

Analiza i reakcja

Gdy już określisz sobie, co chcesz osiągnąć należy zastanowić się, jakie korzyści program lojalnościowy oferuje klientowi. Czy będzie to rabat, stała obniżka czy darmowa dostawa, to już zależy od Ciebie. I od analizy. Warto przeanalizować reakcję klientów, a także historie poprzednich transakcji. Trzeba poznać klientów i reagować na ich zachowania oraz potrzeby zakupowe odpowiednim rodzajem bonusu, rabatu.

Zasady i harmonogramy

Pamiętaj o określeniu dokładnych zasad programu lojalnościowego i ustaleniu harmonogramu. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: jak długo masz zamiar prowadzić ten program? Czy będzie to akcja krótko- czy długoterminowa? Trzeba też jasno określić zasady i trzymać się ich, tak aby klient miał pewność, że ma do czynienia z rzetelną firmą.

Korzyści

Dzięki tego typu rozwiązaniom firmy odnotowują większe zyski, poprzez zachęcanie lojalnych klientów do różnego rodzaju akcji rabatowych. Klienci lubią chwalić się dobrymi transakcjami, dlatego będą polecać naszą firmę swoim znajomym i rodzinie. Nowi klienci pozyskani w ten sposób są z zasady bardziej wierni i lojalni niż ci, którzy odwiedzają nasz sklep okazjonalnie.

Szeroki wybór

Karty do zbierania pieczątek czy naklejek, karty członkowskie, kody PIN indywidualnie wysyłane do klientów czy aplikacje mobilne to tylko niektóre przykłady programów lojalnościowych. Wybór zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć. Jeśli zależy nam jedynie na zysku to karty do zbierania pieczątek czy naklejek będą właściwe. Nie generują zbyt wysokich kosztów, a tworzą między firmą a klientem więź. Z kolei karty członkowskie, kody czy aplikacja to opcje, dzięki którym możemy tworzyć bazy klientów, zbierać informacje na ich temat i reagować na ich potrzeby.

Korzyści dla klienta

Bo właśnie o klienta tu chodzi. To on musi odczuć korzyści z przystąpienia do programu lojalnościowego. To on musi widzieć w tym sens i chcieć być lojalnym. Co zatem możemy mu zaoferować?

  • Bezpłatne artykuły- jako sklep zoologiczny możemy zaoferować klientowi darmowy kilogram karmy za pięciokrotne zakupy w określonej przez nas kwocie. Pamiętajmy, że warto tu stworzyć realne zasady, tak aby klient wiedział, że jest w stanie to osiągnąć w niedługim czasie.
  • Rabaty cenowe– na przykład na produkty, które zalegają nam w magazynach. Warto też  wprowadzać rabaty cenowe na produkty luksusowe, aby zachęcić klienta do wydawania większych sum pieniędzy w naszym sklepie.
  • Szybszy dostęp- ważne, aby klient poczuł, że jest ważny dla nas. Dostęp do przedsprzedaży nowych produktów w okazyjnej cenie jest tego najlepszym dowodem. Klient musi poczuć się jak ktoś naprawdę wyjątkowy.

Prowadząc biznes, w pierwszej kolejności myślimy o finansowym sukcesie. A do tego prowadzą zaledwie trzy kroki. Po pierwsze – pozyskanie nowych klientów. Po drugie- umiejętne przekonanie ich do częstych wizyt w naszym sklepie. To z kolei prowadzi do trzeciego kroku, czyli do sprawienia, aby, za każdym razem, klienci wydawali coraz więcej pieniędzy. Dobrze zaplanowane, a co najważniejsze konsekwentnie realizowane programy lojalnościowe zaprowadzą nas do osiągnięcia wszystkich tych celów. Do dzieła!

1

ARCHIWA

2

TAGI