Problemy z łańcuchem dostaw w sklepie zoologicznym

Problemy z łańcuchem dostaw w sklepie zoologicznym

Problemy z łańcuchem dostaw dotknęły detalistów we wszystkich branżach, nie tylko w branży zoologicznej. Producenci stoją przed wieloma wyzwaniami. Cześć z nich związana jest z niedoborami składników i komponentów, inne zaś z brakiem personelu, długim czasem realizacji zamówień czy wzrostem cen sprzętu i transportu. Wpływ na to miała nie tylko pandemia koronawirusa, ale również trwająca na Ukrainie wojna czy też galopująca inflacja spowodowana między innymi wzrostem cen ropy naftowej. Wszystko to wpływa na zakłócenia w łańcuchu dostaw w różnych branżach.

W związku z tymi wszystkimi problemami, które stają na drodze sprzedawcom detalicznym, należałoby znaleźć sposoby radzenia sobie z budowaniem trwałych relacji z klientami i utrzymywania różnorodnych produktów na półkach sklepowych. Oto kilka z nich:

Problemy z łańcuchem dostaw a podejście butikowe

Tajemniczo brzmiąca nazwa oznacza nic innego jak prezentowanie swoich towarów w sposób rotacyjny. Wzbudza to wśród klientów odczucia, że zawsze czeka na nich w ofercie coś nowego, coś interesującego, godnego przetestowania. Takie podejście sprawia, że klienci nie oczekują ciągle tego samego i są otwarci na nowości. Do tej kategorii produktów należą przede wszystkim zabawki dla psów i kotów, akcesoria czy różnego rodzaju zapakowane smakołyki.

Zwiększ pojemność magazynu

Wyprzedź sytuację i zawczasu zabezpiecz zapasy produktów, które wiesz, że się dobrze sprzedają. Dzięki temu wszelkie problemy z łańcuchem dostaw nie będą Cię dotyczyły, bo z wyprzedzeniem będziesz uzupełniał niedobory artykułów dzięki większym magazynom.

Zróżnicowany asortyment pełen alternatyw

Postaw na dywersyfikację asortymentu. Mało prawdopodobne jest to, że wszyscy dostawcy będą mieli problemy w łańcuchu dostaw w tym samym momencie. Dzięki takiemu podejściu będziesz mógł oferować klientom alternatywy produktów, które do tej pory kupowali. Warto zachęcić konsumentów do wypróbowania czegoś nowego. Może na dłużej zdecydują się pozostać wiernym nowym propozycjom z Twojej oferty.

Zdywersyfikuj swoją sieć dystrybutorów

Na bieżąco kontaktuj się ze swoimi dystrybutorami, aby zawczasu zaplanować opóźnienia. Dobrym rozwiązaniem na problemy z łańcuchem dostaw jest nawiązanie dodatkowej współpracy z innym dystrybutorem. Pomoże to w sytuacji, gdy jeden z dystrybutorów nie ma zapasów, a inny ma produkt, którego potrzebuje klient.

Kształtuj popyt konsumentów poprzez marketing

Jeśli masz dużo zapasów konkretnego produktu w swoim magazynie, zastanów się nad stworzeniem na niego popytu poprzez promocję. Szukaj okazji do kreowania popytu, eksponując dany produkt w sklepie lub na stronie internetowej stosując właściwe oznaczenie: „promocja”, „produkt dnia”, „produkt miesiąca”, „najlepiej sprzedający się produkt”. Zawsze zaczynaj od sprawdzenia swoich stanów magazynowych lub stanów magazynowych u dystrybutora, a następnie odpowiednio zaplanuj sprzedaż i marketing.

Postaw na lokalne produkty

W sytuacji opóźnień w łańcuchu dostaw związanych z wysyłką czy transportem samochodowym/lotniczym, szukaj dostawców czy dystrybutorów w okolicach Twojej firmy. Marki, które są niezależne lub należą do rodzinnych firm mogą być bardziej niezawodne pod względem ilości w magazynach niż duzi dystrybutorzy, którzy współpracują z niejedna firmą taką jak Twoja.

POLECANE DLA CIEBIE