Odsłon: 8984

Wybrać drogę dystrybucji ?

Zadbaj o marketing, nie rezygnuj z promocji, jak mówi powiedzenie „reklama dźwignią handlu”.  Bez budowania rozgłosu wokół produktu sprzedaż nie osiągnie zadowalających wyników. A wydatki na reklamę nie zawsze wiąże się z dużymi wydatkami.

wybrać drogę dystrybucjiSpotyka się stwierdzenie że wejście nowego produktu  na rynek zoologiczny jest bardzo ciężki.Co zrobić by twój produkt stał się w krótkim czasie popularny i chętnie kupowany. Od czego zacząć ?
Zacznij od analizy rynku, zapoznaj się dobrze z konkurencją i określ czym twój produkt różni się od dostępnych już produktów na rynku. Może to jest innowacyjny skład , sposób wytwarzania który daje nową jakość czy wartość odżywczą, lub atrakcyjną cenę.
Jeśli masz wpływ na opakowanie to zwróć uwagę jak na tle konkrecji wypada twoje. To właśnie ono w dzisiejszych czasach jest to ważnym czynnikiem sprzedażowy i jednym z głównych elementu marketingu. Dobre opakowanie jest pieszym źródłem impulsu zakupu . To nie pupil dokonuje wyboru produktu lecz jego właściciel !
Następny krok to decyzja, która może zaważyć na tym czy skutecznie i szybko wprowadzisz swój produkt do szerokiego obrotu. Jaki kanał dystrybucji wybrać i jak się przygotować do współpracy  i sprzedaży ?
Na polskim rynku zoologicznym funkcjonuje kilka modeli dystrybucji produktów. Możesz sprzedawać swoje produkty
w specjalistycznych hurtowniach zoologicznych, bezpośrednio do sklepów czy też do klienta indywidualnego.
Hurtownie, które to coraz częściej stają się wyłącznym dystrybutorem jakieś marki zoologicznej może nie do końca być zainteresowana twoim produktem. Może mieć na to wpływ kilka czynników: może mieć podobny produkt w swojej ofercie, nie znajdzie miejsca w magazynie który już jest przepełniony i ciężko po nim się  po nim poruszać czy też skutecznie zarządzać. Lecz częstym „odrzuceniem” twojego towaru jest mała wiedza na jego temat wśród branży i klienta ostatecznego.
Inną formą dystrybucji produktów to sprzedaż bezpośrednia do sklepów zoologicznych. Ten model sprzedaży  wiąże się
z odbyciem wielu spotkań, wyjazdów co wiąże się z wysokimi kosztami a przede wszystkim dużą ilością czasu jaki musisz poświęcić na odwiedzenie kilku tysięcy sklepów. Można oczywiście zatrudnić przedstawicieli handlowych, poświęcić czas na  przeszkolenie, jednakże wiąże się to kosztami na które nowe i nieduże firmy nie mogą sobie pozwolić.
Jest jeszcze jedna przeszkoda z którą możesz się spotkać, to sam właściciel sklepu. Sytuacja bardzo podobna jak
w przypadku hurtowni, czyli brak miejsca na półce i mała świadomość i wiedza o produkcie właściciela sklepu słysząc od niego  „klienci się nie pytają o taki produkt”.
Patrząc z punktu widzenia właściciela sklepu to można zrozumieć jego obawy. Ciężko jest sprzedać mu produkt
o istnieniu którego klienci nie zdają sobie spawy.Dystrybutorzy i producenci produktów zoologicznych, często zapominają
o budowaniu rozgłosu lub robią to źle. Będąc dystrybutorem pamiętaj że to w twoim interesie jest budowanie świadomości
o produkcie, nie zrobi tego za Ciebie hurtownia czy sklep.
Zadbaj o marketing, nie rezygnuj z promocji, jak mówi powiedzenie „reklama dźwignią handlu”.  Bez budowania rozgłosu wokół produktu sprzedaż nie osiągnie zadowalających wyników.
A wydatki na reklamę nie zawsze wiąże się z dużymi wydatkami.
Coraz częstszą praktyką staje sprzedaż bezpośrednio do klienta ostatecznego. Sprzedaż taka wiąże się co prawda wyższymi kosztami operacyjnymi związanymi z logistyką, pakowaniem i obsługą reklamacjami, ale poniekąd jest to jedyna szansa na dotarcie twojego produktu do szerszej grupy odbiorców.
Co powinieneś zrobić ?
Zadbaj o wygląd i nawigację swojej strony internetowej by użytkownik czuł się komfortowo i nie miał problemów z odszukanie podstawowych informacji.  Dobrze przygotowane zdjęcia czy wizualizacje i szczegółowy opisu produktu to postawa sprzedaży internetowej. Niestety większość dystrybutorów i producentów zapomina o tym fakcie . Przygotuj odpowiednio materiały, to ważny element twojego przyszłego marketingu. Przeszkolony personel, sprawna wysyłka i szybka reakcja na reklamacje będzie decydującym czynnikiem we współpracy z klientami. Nie ma nic gorszego jak niekompetentny sprzedawca.
Nie rezygnuj z innych kanałów dystrybucji !
Budowanie rozgłosu to także dostępność produktów w innych kanałach dystrybucji niż te opisane powyżej. Świat się zmienia za czym także idą zmiany w dystrybucji produktów. Podstawowym błędem w dystrybucji jest odrzucanie niestandardowych czy mało znanych kanałów sprzedaży.
Przygotuj się do sprzedaży…
Podziel cenniki na grupy klientów, których będziesz obsługiwał : hurt, sklep stacjonarny ,sklep internetowy, klient detaliczny. Przygotuj rabaty dla każdej z tych grup mając na uwadze iż możliwość dystrybucji produktów w sklepie stacjonarnym to potencjalnie najważniejszy kanał twojej sprzedaży, bo tylko tam klient zobaczy, dotknie produkt a jeżeli zadbasz o szkolenie personelu będzie można liczyć na znacznie większą sprzedaż.
Dołóż starań by sprzedawca znał twój produkt i tu wracamy ponownie do podstawowych materiałów marketingowych : zdjęcia ,opisy i szkolenia produktowe np. w postaci filmu który można oglądać wielokrotnie w dowolnym miejscu i czasie. Dobrze przygotowane materiały promocyjne zaoszczędzą czas i pieniądze.
Aby koło sprzedażowe się zamknęło zadbaj o to by twoje produkty poznał zwłaszcza klient detaliczny. Im większa wiedza na temat twoich produktów wśród klienta ostatecznego, im częściej klient będzie miał  styczność z twoim produktem tym większa sprzedaż także w innych kanałach dystrybucji. To klient wywołując zainteresowanie produktem pytając o niego w sklepie pobudza aktywność sprzedawcy, który poszuka go w hurtowni lub trafi bezpośrednio do dystrybutora.

1

ARCHIWA

2

TAGI