Odsłon: 3633

Dobrze zorganizowany sklep, to większa sprzedaż!

Merchandising (z łac. mercari – handlować) to wywieranie wpływu na zachowanie klienta. To metody i techniki pozwalające na zwiększenie sprzedaży, do których możemy zaliczyć odpowiednią ekspozycję oraz odpowiednie oznakowaniu towaru jak i miejsca w którym prowadzimy sprzedaż.

Co zrobić aby zwiększyć sprzedaż ?

Większość sklepów zoologicznych to nieduże przestrzenie handlowe, które wydają się, iż swoim metrażem ograniczają możliwość zwiększenia dochodu.  Powiększyć przestrzeń handlową czy może lepiej ją zorganizować ? Jednym z kilku sposobów na zwiększenie dochodów jest Multifacing czyli prezentacja blokowa. Polega ona na ustawieniu wielu identycznych produktów obok siebie. Dzięki takiemu ustawieniu zyskujemy większą powierzchnię ekspozycyjną produktu, zwiększając prawdopodobieństwo jego zauważenia i sprzedaży nawet o 200% .
Znajomość zachowań konsumenckich pozwala na dokonanie kolejnych zmian w organizacji sklepu, poprawiając dochodowość i komfort pracy personelu. Do sklepu zoologicznego zaglądają osoby, które dokonują zakupów, szukają porad czy też najzwyczajniej chcą popatrzeć na zwierzęta. Zaplanuj przestrzeń w taki sposób by produkty najczęściej sprzedawane takie jak żwirek dla kota znajdował się jak najbliżej kasy, zaś sektor ze zwierzętami był na samym końcu twojego sklepu. Zazwyczaj po wejściu do sklepu klient kieruje się w prawą stronę co wynika z tego, że w większości jesteśmy praworęczni a ruch uliczny w naszym kraju jest prawostronny. To tutaj zaplanuj miejsce z promocjami lub ustaw produkty, na które chcesz zwrócić szczególną uwagę kupujących. To znacznie zwiększa ich sprzedaż.
Aby wzmocnić sprzedaż produktów można wykorzystać materiały BTL (Below The Line) i tu można przywołać zasadę lewego oka, która mówi iż umieszczając w sklepie takie materiały promocyjne jak plakaty, ulotki, POS-y należy pamiętać, iż czytamy ich treści jak książkę, zaczynamy od górnego lewego rogu a kończymy na dolnym, prawym.
W prawidłowym rozmieszeniu produktów ważnym jest ich poprawne ustawienie. Klienci najczęściej zatrzymują się przy produktach, które znajdują się w środkowej części regałów i miejsc ekspozycyjnych. Jeżeli chcesz wprowadzić nowe produkty do sprzedaży staraj się umiejscowić je właśnie w tej części sklepowych regałów. Początek i koniec regału przeznacz na produkty dobrze rotujące i znane klientowi.
Poprowadź klienta przez swój sklep „płynnie i bez przeszkód”. Zakupy powinny być przyjemnością. O tym czy takie będą decyduje nie tylko niska cena  ale również wygoda w ich dokonywaniu. Nie lubimy się wspinać (po drabinie) ani też schylać by sięgnąć po wybrany produkt. Stąd ich właściwe ustawienie ma znaczenie. Produkty rzadziej kupowane takie jak duże worki z karmą czy klatki dla zwierząt powinny znajdować się na dolnych półkach. Produkty pierwszej potrzeby takie jak. małe opakowania karm , saszetki, itp. powinny znaleźć się na linii wzroku. Produkty takie jak zabawki czy drobna galanteria możemy umieścić znacznie niżej na wysokości wzroku dziecka między 70 a 150 cm nad ziemią. Często to mali klienci są zainteresowani takim asortymentem i to właśnie dzieci stymulują dorosłych do ich zakupu.
Również czystość, porządek i zapach w sklepie może przyczynić się do większej sprzedaży. Tendencja sprzedaży karmy na kilogramy (w naszym kraju) ma się jak najlepiej. Rozsypana karma, nieprzyjemne zapachy z otwartych worków, puste półki i miejsca po ulotkach czy plakatach może wywołać wrażenie iż nie dbamy o pomieszczenie sklepowe. W zoologii może to być szczególnie źle odbierane przez klientów, bo jak w takim miejscu kupić zwierzaka, być może o nie także się należycie nie dba?
Nie unikaj nowości produktowych. W dzisiejszym handlu w zoologii wielu producentów i dystrybutorów oferuje wstawienie produktu do sklepu na dogodnych warunkach. Można nawet zwrócić niesprzedany towar czy wymienić go na inny. Klienci rzadko pytają o konkretne produkty lecz mają coraz większą o nich wiedzę. Zaskocz klienta swoja ofertą. Sonduj rynek, zastępuj produkty słabo rotujące nowościami. Takie działania niewiele kosztują, a zastąpienie miejsca po mało rotujących produktach może okazać się dobrym posunięciem poprawiającym sprzedaż w twoim sklepie.

1

ARCHIWA

2

TAGI