Grudzień – jak wykorzystać najlepszy czas dla handlowców?
Odsłon: 248

Grudzień – jak wykorzystać najlepszy czas dla handlowców?

Najlepszy czas dla handlowców to okres okołoświąteczny, kiedy wielu ludzi  ogarnia szał zakupowy.  Przed świętami Bożego Narodzenia klienci otwierają nie tylko serca, ale i portfele, co stwarza realne możliwości na zwiększenie obrotów w handlu i usługach wszystkich branż, w tym także branży zoologicznej.  Dokonując zwiększonych zakupów u dostawców, powinniśmy pamiętać jednak i o tym, że w końcu grudnia czeka nas inwentaryzacja. Jeśli zakupimy zbyt dużo produktów, a nie zdołamy ich sprzedać, liczenie towaru, który pozostanie nam na Nowy Rok stanie się czynnością żmudną i czasochłonną.

 

W świątecznym klimacie łatwiej się sprzedaje

 

Dla coraz większej  liczby osób domowy zwierzak staje się ważnym członkiem rodziny. Opiekunowie psów, kotów czy innych domowych pupili są skłonni pozostawić w naszych sklepach naprawdę spore kwoty. Pamiętajmy jednak, że konkurencja nie śpi, a więc, co roku, powinniśmy podjąć odpowiednie starania, aby klienci wybierali właśnie nasz a nie inny sklep.

Zwierzę jest odbiorcą pośrednim, co oznacza, że nie ma ono wpływu na wybór danego towaru. W jego imieniu nabywają go ludzie będący, w tym przypadku, odbiorcami bezpośrednimi. Oni płacą i dokonują zakupów.

– Od opiekuna zależy rodzaj karmy czy akcesoriów nabywanych w sklepie zoologicznym – tłumaczy Krzysztof Burzyński, prowadzący firmę Doradztwo i szkolenia w branży zoologicznej. – Zwierzę może, co najwyżej, zaakceptować nabyty produkt lub nie. Powinniśmy więc przedstawić towar w taki sposób, aby do jego zakupu zachęcić właśnie człowieka. Aby nasze działania okazały się skuteczne potrzebne są: stworzenie odpowiedniego, świątecznego klimatu oraz właściwy dobór produktów, które będziemy sprzedawać w tym okresie.

Niektóre sklepy zaczynają wchodzić w świąteczny klimat nawet już na początku listopada, inni robią to najpóźniej na początku grudnia. Jedne sklepy decydują się na dekoracje minimalistyczne np. kilka gałązek z bombkami, inne, o ile miejsce na to pozwala, stawiają nawet na zewnątrz przystrojoną choinkę lub świecącego renifera.

– Wszystko zależy od naszej inwencji, ale najważniejsze jest, aby przekazać klientowi informację: Jesteśmy z Tobą w tym świątecznym nastroju – podkreśla Krzysztof Burzyński. –  Niektóre osoby odwiedzają  właśnie te, a nie inne sklepy zoologiczne ze względu na relacje, które nawiązują ze sprzedawcami. Należy więc stworzyć klientowi odświętny, rodzinny klimat poprzez ciekawą witrynę, dobór odpowiednich towarów do sprzedaży oraz świąteczną muzykę, towarzyszącą zakupom.

 

Stwórz wrażenie wyjątkowej okazji!

 

W okresie przedświątecznym należy przekazać klientowi informację, że nie tylko mamy świątecznie przyozdobioną witrynę, ale także oferujemy do sprzedaży specjalne produkty.

– Reklama powinna podkreślać, że mamy w ofercie wyjątkowe promocje oraz wyprzedaże, ponieważ właśnie z takim akcjami klienci kojarzą sobie koniec roku – mówi Krzysztof Burzyński. – Dobrze sprawdzają się też konkursy. Często jest to kwestia np. losów, za które można wygrać konkretny produkt albo rabat na zakupy. Bywa, że szczególnie mniejsze sklepy, w dzień Wigilii decydują się na częstowanie kupujących własnymi wypiekami. To  doskonały sposób nie tylko na podkreślenie świątecznego nastroju, ale i na nawiązanie bliższych relacji z klientami.

 

Paczka dla zwierzaka

 

Większość właścicieli sklepów posiada w magazynach towary, których zakup okazał się nietrafiony. Nie udało się ich sprzedać w ciągu roku, ale święta to doskonała okazja, aby także i one znalazły swoich nabywców. Niekiedy wystarczy obniżyć nieco ich cenę, atrakcyjnie zapakować i odpowiednio wyeksponować na półce. Można także dołożyć je do paczek, które będziemy oferować klientom. Takie świąteczne paczki, z upominkami dla naszego domowego ulubieńca coraz częściej możemy znaleźć  pośród prezentów umieszczanych pod choinką. Zawierają one zazwyczaj smakołyk, próbkę karmy, zabawkę  czy inne akcesoria.

Jeśli nie mamy czasu lub ochoty na własnoręczne przygotowanie paczek możemy nabyć je gotowe w hurtowniach lub u producenta.

– Musimy liczyć się z ewentualnością, że nie wszystkie z tych zakupionych paczek uda się nam się sprzedać przed świętami – ostrzega Krzysztof Burzyński. – Powinniśmy więc dokładnie zapoznać się z ich zawartością i mieć możliwość  późniejszego rozpakowania ich i sprzedaży produktów pojedynczo. Jest to o tyle istotne, że niektórzy dystrybutorzy dodają do paczek produkty, które zazwyczaj klienci nabywają w większych opakowaniach. Przykładem może tu kolba dla gryzoni. Teoretycznie możemy sprzedać ją pojedynczo, ale klienci mogą podchodzić do takiego zakupu sceptycznie, powątpiewając w świeżość produktu. Sprawdźmy także taką gotową paczkę pod kątem ceny zawartych tam produktów i upewnijmy się, że kwota, którą zapłacimy za całość będzie niższa od kwoty zakupu jej poszczególnych elementów.

Dobrze jest, aby klienci wiedzieli o możliwości zakupu świątecznych paczek, zanim jeszcze zdecydują się przekroczyć próg naszego sklepu. Powinniśmy więc taką możliwość odpowiednio zareklamować. Może temu służyć np. niewielka sztuczna choinka, umieszczona w witrynie sklepowej, pod którą umieścimy atrakcyjnie opakowane paczki.

 

najlepszy czas dla handlowców

 

Wszystko może być prezentem

 

Okres przedświąteczny to czas, kiedy możemy wyeksponować możliwość zakupu produktów ze zwykłej, codziennej sprzedaży jako prezentów pod choinkę. Paczka ciasteczek dla psa czy karmy dla gryzoni także może zostać kupiona jak prezent, jeśli nadamy jej świąteczny charakter, przyozdabiając gałązką czy kolorową wstążką.

– W akwarystyce często przygotowuje się gotowe akwaria ze świątecznymi akcentami np. kolorowymi pokrywami  – opowiada Krzysztof Burzyński. – Warto także mieć na ladzie jakieś drobne, niedrogie akcesoria, które świątecznie przyozdobimy. Mogą to być np. smakołyki czy piłeczki dla psów lub kotów. W jednym ze sklepów widziałem np. ciasteczka w formie choinek. Sprzedaż tych drobiazgów podniesie nasz obrót, a klienta nie będzie trudno namówić na taki dodatkowy zakup.

Święta Bożego Narodzenia to zazwyczaj dwa lub więcej dni wolnych od handlu, a więc klienci zazwyczaj nabywają większe ilości produktów codziennych, np. karmy. Dokonajmy więc odpowiedniej analizy i zadbajmy o właściwe zaopatrzenie  naszego sklepu.

 

Pamiętaj o potędze Internetu!

 

Wiele stacjonarnych sklepów zoologicznych prowadzi równolegle  sprzedaż internetową. W sklepowej witrynie internetowej także należy zamieścić informacje o świątecznych wyprzedażach i promocjach. Pamiętajmy o elementach graficznych, które będę miały za zadanie wprowadzić w świąteczny nastrój osoby odwiedzające naszą stronę. Mogą to być obrazki ale także krótki, zabawny  filmik z udziałem pracowników sklepu. Takie świąteczne video może spodobać się nie tylko naszym klientom, ale zyskać dużo większą popularność, krążąc w Internecie i przysparzając naszej placówce  nowych klientów i sympatyków.

Stwarzając odpowiedni klimat w naszej internetowej witrynie, informujemy równocześnie, że sklep przygotował dla swoich odbiorców coś wyjątkowego. Nie zapomnijmy zaoferować do sprzedaży produktów typowo świątecznych, jak np. wspomniane już paczki czy ciasteczka w formie choinek.

Niezwykle ważną kwestią są także media społecznościowe. Profile naszych sklepów na Facebooku czy Instagramie także powinny nabrać świątecznego wyglądu. W tym okresie możemy zdobyć nowych fanów lub followersów. Wystarczy np. konkurs, którego nagrodą będzie produkt do odebrania w naszym sklepie stacjonarnym. Możemy w ten sposób nakłonić do jego odwiedzenia osoby, które mieszkają w pobliżu, a jeszcze u nas nie były. Innym sposobem jest poproszenie zwycięzców konkursów o oznaczenie w poście osoby, z którą chciałyby podzielić się zdobytą nagrodą. Osoba oznaczona na pewno odwiedzi nasz fanpage, a przy okazji kliknie „like” lub doda naszą stronę do obserwowanych na Instagramie.

Jeśli posiadamy listę mailingowa i prowadzimy wysyłkę newslettera, można w jego grudniowym wydaniu umieścić kody promocyjne, które będę upoważniały do zniżkowych zakupów. Nie zapomnijmy także o świątecznych życzeniach, tak aby każdy klient poczuł się docenionym członkiem naszej wielkiej handlowej rodziny.

 

Podaruj wizytę w SPA!

 

Prawie każdy właściciel psa czy kota pragnie, aby jego zwierzak wyglądał w czasie świąt zjawiskowo. Salony groomerskie, które i tak zazwyczaj nie narzekają na brak klientów, przeżywają w tym czasie prawdziwe oblężenie. W okresie przedświątecznym można dołożyć do wykonanej usługi jakiś produkt do pielęgnacji np. grzebień czy profesjonalny szampon. Wielu groomerów prowadzi przy swoich zakładach mini sklepiki i jest to świetna okazja na zwiększenie obrotów. Taki szampon czy grzebień także nadają się na świąteczny prezent dla zwierzaka i mogą znaleźć się pod choinką.

Dobrą reklama dla groomerów, nie tylko przed świętami, jest nawiązanie kontaktów z miejscowym schroniskiem dla zwierząt. Jeśli wykonamy nieodpłatnie pewną liczbę zabiegów pielęgnacyjnych dla ich podopiecznych, to możemy spodziewać się, że pracownicy placówki będą propagować nasze usługi wśród swoich znajomych, a także osób adoptujących zwierzęta.

1

ARCHIWA

2

TAGI