Branding – czyli sztuka uwodzenia

Branding – czyli sztuka uwodzenia

Zagadnienie brandingu dotyczy  producentów, usługodawców,  jak również wszystkich przedstawicieli zoobiznesu. Branding to proces, który pozwala zdefiniować istotę marki.

Budowanie świadomości marki (ang. branding) – technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki”.

(Wikipedia)

Należy ustalić zestaw atrybutów, korzyści funkcjonalnych i emocjonalnych oraz zaplanować poszczególne elementy komunikacji marketingowej. To za ich za pośrednictwem marka będzie mogła przemawiać do swoich konsumentów pełnym głosem, ukazując im filozofię i swój własny świat. Większość marek posługuje się wyraźnym i prostym konceptem, który czyni je unikatowymi. Kiedy już znajdziemy ten właściwy, starajmy się tchnąć weń życie. Szukajmy sposobów, aby pomysł zmaterializować, zaprojektujmy jego wygląd, (nazwa, kolorystyka, krój pisma, charakterystyczny styl wizualny), z którego będzie czerpać emocjonalną moc.

Jednakże kluczem do sukcesu każdej marki czy usługi jest jej marketingowa komunikacja.

(brand identity) – rozpoczyna budowę marki-produktu, definiując podstawy jej tożsamości. W centrum tych działań pozostaje nazewnictwo, (naming) oraz wizualny aspekt całości.
Wyobraźmy sobie, że zostaliśmy zaproszeni na przyjęcie. To nasze pięć minut. Wiemy, że znajdziemy się w towarzystwie, gdzie wszyscy się już znają. Pojawienie się „nowej w towarzystwie” to nie lada gratka dla „starych”. Nie raz w takich sytuacjach czuliśmy przenikliwe spojrzenia na swoich plecach. Nie chcemy być „Kopciuszkiem”, jednak zdajemy sobie sprawę, że dobre wróżki występują tylko w bajkach. Chcemy, aby nowe produkty lub ich nowe oblicze (redesing) były zauważone, a w przyszłości rozpoznawalne. Musimy zadbać o ich właściwy wygląd. Wybierzmy kreację, która sprawi, że staniemy się zapamiętani.

Nie pozwólmy na to, abyśmy pozostali niezauważeni!

Ten element brandingu w zasadzie rozpoczyna budowę wizerunku oraz świadomości marki-produktu. Ukazuje, czym jest i co ją wyróżnia. Pokażmy zatem jej charakter i to, co ma najlepszego do zaoferowania. Odróżnić się od konkurencji wszelkimi możliwymi sposobami, to właśnie „Wielka Idea”.
Należy stworzyć różnicę w stosunku do reszty podobnych produktów tej samej kategorii, dającą wyrazić się poprzez nazwę, logo, liternictwo-typografię, kształt opakowania, ich wzornictwo-design, opierając się na wyraźnym i prostym koncepcie, który uczyni je, w komunikacji z konsumentem, unikatowym.

Właściwa kompozycja słowna, odpowiednio dobrana typografia, kolorystyka – to wszystko znacząco wpływa na właściwy odbiór całego produktu, jaki niewątpliwie, w tym przypadku, wyraża jego opakowanie. Jako całość powinno pozostawać w zgodzie z kapitałem wizualnym marki i z jej wartościami. Powinno identyfikować grupę docelową, konsumenta, opowiadając interesującą historię. Niech gra na emocjach, przyciągając jego uwagę. Niech wyróżnia się  na tle konkurencji. Charakterystyczne elementy mnemotechniczne ułatwią wprowadzanie kolejnych produktów danej linii. Grafika opakowania powinna mówić językiem zrozumiałym dla wszystkich.
To najszybsze i najbardziej bezpośrednie ogniwo łączące produkt-markę z konsumentem. Opakowanie należy postrzegać jako pewien skończony obraz, który dociera do konsumenta. To ono w pierwszej kolejności wpływa na opinie, postawy oraz decyzje konsumenckie dotyczące zakupu danego produktu.

Nazwa marki – produktu topodstawowy element komunikacji z konsumentem (naming) – jest jednym z elementów brand identity odpowiedzialnym za nazwę marki lub produktu. To podstawowy element dialogu z konsumentem. Ideałem byłoby znaleźć nazwę, która sama sprzedawałaby produkt czy usługę. Jak doskonale wiemy, ideały nie istnieją. Jednak to one sprawiają, że staramy się do nich zbliżyć. Ciepła, przyjazna, towarzyska, wyróżniająca, łatwa do zapamiętania, łatwa do wymówienia, pasująca do kategorii produktu, brzmiąca obcojęzycznie, a jednak znajomo .To może być zlepek niekoniecznie coś znaczących liter lub sylab, przywołujący pozytywne skojarzenia, kryjący w sobie obietnicę i przesłanie zarazem. To cechy nazwy, marki dobrze rokującej na przyszłość, otwierającej nieograniczone możliwości marketingowej komunikacji oraz pozwalającej stać się „lokomotywą” dla wszystkich produktów występujących pod jej parasolem. To jak „dobre nazwisko”, które pozwala zaistnieć nowej marce i jej produktom na rynku konsumenckim.

Prosta w swej formie brzmieniowej i graficznej, dająca się zapamiętać. Symbol, który łatwo opowiedzieć. Charakterystyczna linia graficzna, która na pierwszy rzut oka wyróżni produkt. Liternictwo użyte w nazwie marki, lub produktu niech będzie proste, czytelne, niech posiada indywidualny styl i mocny charakter. To pierwszy i najważniejszy komunikat, który pozwala na nawiązanie dialogu między marką, a konsumentem. To podstawowa informacja, która poza edukacyjnym charakterem, powinna wyzwalać emocje.

Nie ma sensu inwestować w samą nazwę, jeśli nie wiążą się z nią możliwości marketingowej komunikacji.
Dobrze wymyślona nazwa dla firmy, marki czy produktu pozwala w przyszłości zaoszczędzić na kosztach związanych z ich promocją. Tak jak nigdy nie kupujemy samego produktu lecz korzyści wynikające z jego użytkowania, tak nigdy nie powinniśmy „kupować samej nazwy”. W przypadku właściwie pojętego namingu, liczy się pomysł. To zadanie jakie stawia przed marketerami nowoczesny naming.

Komunikacja marki – spójność, przejrzystość, konsekwencja (brand communication) – uwzględnia zarówno elementy identyfikacji wizualnej jak i konsultingu, co pozwala zaplanować poszczególne elementy komunikacji marketingowej, wykorzystując wszelkie dostępne kanały i narzędzia oraz nieformalne elementy budowania rozgłosu.

Nie można osiągnąć sukcesu bez właściwej komunikacji pomiędzy marką, produktem, a konsumentem. Precyzyjnie zaplanowane działania, pozwalają oznajmić wszystkim – naszej grupie docelowej i konkurencji, że wydarzyło się coś ważnego. Przemyślane i odpowiednio zaplanowane działania powinny wywołać pozytywne zamieszanie na rynku, a u odbiorcy komunikatów chęć osobistego zapoznania się z marką-produktem.

Budujmy napięcie, podsycajmy ciekawość. Niech to wszystko sprawi, że nasza marka zostanie zauważona. Niech zaistnieje w świadomości potencjalnego odbiorcy. Będąc nadawcą takich informacji, należy zawrzeć w nich określone treści, przedstawiając je w formie słów, obrazów, dźwięków i symboli. Właściwie zakodowany przekaz powinien zapewnić odpowiednie zainteresowanie ze strony potencjalnego konsumenta, być dla niego zrozumiały, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo właściwej interpretacji. Należy ustalić podstawowe wartości, które zamierzamy przekazać oraz zaplanować narzędzia i sposoby dotarcia do odpowiednich grup konsumenckich.

Część wizualna i część werbalna powinny wzajemnie się uzupełniać i to w taki sposób, aby odbiorcy komunikatów zobaczyli i poczuli wszystkimi zmysłami korzyści płynące z użytkowania danego produktu. Wszystkie działania, u których podstaw leży szeroko rozumiany branding, powinny myśleć o marce w sposób długofalowy, kładąc duży nacisk na pełne wykorzystanie możliwości zintegrowanej komunikacji marketingowej. W tym podejściu wszystkie sfery komunikacji (komunikacja korporacyjna, produktowa, wizerunkowa, nieformalna) muszą być spójne.

Pracując na rzecz wyrazistego wizerunku marki-produktu , powinny wykorzystywać efekt synergii. Każda marka-produkt musi budować swój świat, uwodząc klientów całą swą osobowością. Powinna łączyć sobą zarówno przekaz racjonalny jak i emocjonalny, będąc w ten sposób atrakcyjną dla wszystkich zmysłów. Ludzie kupują niekoniecznie marki ogólnie znane, ale te, które lubią. Aby je polubili należy stworzyć ich wyrazisty obraz, który przemówi do rzeszy konsumentów ich własnym, jasnym i zrozumiałym językiem.  Niech skupi wokół siebie lojalnych i wiernych (w przyszłości) użytkowników.

Zanim marka czy produkt zaczną zdobywać rynki, powinny najpierw zdobyć miejsce w umysłach ludzi
„Marki doskonale pasują do ery łatwo wpadających w ucho sloganów. Marki kreuje się po to, aby uwodziły klientów, aby sprzedawały produkty i usługi przez tworzenie i przekazywanie barwnych, a zarazem prostych idei w sposób jasny i przejrzysty – bezustannie i bez przerwy. Niektórym markom dobrze się wiedzie, dlatego, że ludzie je kochają i nie mogą się nimi nacieszyć. Inne marki doznają porażek, ponieważ ludzie ich po prostu nie chcą. Nic dla nich nie znaczą”.
(Wally Olins)

POLECANE DLA CIEBIE