Odsłon: 2560

Zaprojektowanie sklepu zoologicznego

Zaprojektowanie sklepu zoologicznego wiąże się z wieloma wyzwaniami i pułapkami, które czekają na jego przyszłego właściciela. Na sukces sprzedażowy ma wpływ nie tylko lokalizacja i wybór towaru ale w dużej mierze klimat i wygoda robienia zakupów. Dobrze przemyślany i zaprojektowany sklep to lepsza i sprawniejsza sprzedaż.

W ostatnich latach także sklepy zoologiczne zmieniły swoje oblicze, choć jeszcze w dużej przewadze są to małe sklepy, nie koniecznie spełniające wymagania dzisiejszego klienta. Wśród osób odwiedzających sklep jest oczekiwanie dotyczące jakości obsługi oraz warunków w jakim przychodzi im robić zakupy. Zatem już czas pomyśleć o  zmianie czy wynajmie lokalu na nowy aby zapewnił wysoki poziom sprzedaży.
Jak założyć sklep zoologiczny, który powinien stać się nowoczesną placówką handlową, chętnie odwiedzaną i tworzoną z myślą o obsłudze końcowego nabywcy. Powinien być przystosowany do eksponowania pojedynczych towarów i grup towarowych  oraz powinien być dostosowany do sposobu obsługi klienta.

Lada czy samoobsługa

Wybór sposobu obsługi klienta w dużej mierze jest determinowany wielkością powierzchni sklepowej. Małe sklepy ze względu na oszczędność miejsca decydują się na obsługę zza lady większe zaś idąc za przykładem dużych sieci handlowych wdrażają samoobsługę. Jak w pierwszym tak i w drugim przypadku nie należy zapominać o komforcie zakupów, które to może zapewnić przejście pomiędzy półkami. W małych sklepach przejście dla klienta powinno wynosić minimum 90 cm a przy sklepach samoobsługowych 120 cm. W małych  sklepach zoologicznych często przestrzeń między regałami jest ograniczana przez stawianie dużych worków z karmą, często otwartych! Nie jest to najlepsza praktyka sprzedaży karmy!. Karma wietrzeje, dostaje się do niej kurz i inne zabrudzenia, a to sprawia, iż jej atrakcyjność smakowa znacznie spada. Jeżeli już musimy sprzedawać karmę na kilogramy, użyjmy pojemników stojących na wyższych półkach.
karma dla zwierząt na kilogramy

Zasady planowania sklepu.

Towary powinny znajdować się na pólkach i regałach rozmieszczonych wzdłuż ścian , w gablotach wolno stojących lub na podestach. Ciągi komunikacyjne powinny zapewniać swobodne przemieszczanie i dostęp do towaru. Brak dobrego dostępu do towaru sprawi, iż wiele osób nie zauważy go czy też zrezygnuje z jego zakupu. Wąskie ciągi komunikacyjne w sklepach samoobsługowych znacznie utrudniają obserwację sali sprzedażowej czy też możliwość robienia zakupów przez osoby niepełnosprawne na wózkach. Komfort poruszania się po sklepie i swobodny dostęp do towaru znacznie podniesie widoczność produktu a zatem zwiększy jego rotację. Ważną decyzją jest prawidłowe ustawienie lady sprzedażowej. Powinna zapewnić dobrą obserwację sklepu a jej umiejscowienie nie powinno utrudniać wejścia i wyjścia. Złe ustawienie lady spowoduje nie tylko dyskomfort osób wchodzących, ale także tych, które będą chciały zapłacić czy też dokonać zakupu w strefie kasy.

Ustawienie mebli sklepowych

Podczas planowania sklepu duże znaczenie ma jego kształt. Najlepiej wykorzystamy powierzchnię sprzedażową w pomieszczeniach w układzie kwadratu czy prostokąta. Należy unikać ukośnych ścian z dużą ilością okien co będzie utrudniało ustawienie mebli sklepowych i zabierze cenną powierzchnię sprzedażową. Meble można ustawić liniowo, wówczas są one usytuowane względem siebie równolegle w kierunku prostopadłym do wyjścia. Ustawienie wachlarzowe może być zastosowane w pomieszczeniach z układem ścian w kształcie litery V. Przejścia między regałami sklepowymi są wytyczone w kształcie wachlarza zwężającego się ku wyjściu. Trzecim sposobem ustawienia mebli sklepowych jest ustawienie rozrzucone, czyli ustawienie mebli, podestów
i ekspozytorów w taki sposób by sprawiały wrażenie artystycznego nieładu.
meble do sklepu zoologicznego

Zasady rozplanowania przestrzeni sali sprzedażowej

    • Ponieważ układ sali w sklepie wpływa na efektywność sprzedaży dla tego należy pamiętać o kilku zasadach:
  • układ mebli sklepowych powinien wymuszać przejście całego ciągu
  • przejście między regałami powinno odbywać się w sposób naturalny nie wymuszony
  • na końcach ciągów powinny znajdować się produkty promocyjne lub te częściej kupowane
  • przestrzeń między regałami powinna umożliwiać swobodne przejście obok osób, które stoją przy regałach
  • ciągi komunikacyjne powinny być oznaczone i podzielone na sektory wyznaczające podziały produktowe: pies, kot …
  • równoległe umieszczenie regałów w stosunku do wyjścia ułatwi klientowi orientację
1

ARCHIWA

2

TAGI