Odsłon: 394

Otwieramy salon groomerski – czyli jak zadbać o własny biznes

Większość nowych zawodów na rynku pracy to profesje o wąskiej specjalizacji, dopasowane do konkretnych potrzeb i oczekiwań konsumentów. Jednym z takich zawód jest groomer, którego zadaniem jest dbanie o dobrą prezencję i zdrowy wygląd psiej i kociej sierści oraz pazurów. W Polsce usługi groomerskie to ciągle rozwijająca się dziedzina gospodarczej działalności.

„Groom” – pielęgnować

Groomer to zwód, który większości niewiele mówi. Właścicielom psów i kotów kojarzy się głównie ze strzyżeniem sierści, a to zaledwie jedna z wielu usług salonów groomerskich. Usługi groomerskie to również mycie, trymowanie, czyszczenie uszu, usuwanie insektów oraz wiele innych zabiegów pielęgnacyjnych, pozwalających zadbać o właściwą higienę naszych czworonożnych domowników. Zawód groomera znany jest w wielu krajach Europy i Świata. Aby otworzyć tam salon fryzjerski dla zwierząt, konieczne jest ukończenie specjalistycznego kursu oraz zgoda właściwych instytucji.
W Polsce jest to zawód nadal nieuregulowany, co nie oznacza że może go (z powodzeniem) wykonywać każdy. Tu nie wystarczy sprawna ręka, która będzie tworzy finezyjne fryzury. Tego można się nauczyć. W tym zawodzie niezbędne są również pasja, miłość do zwierząt oraz gruntowna edukacja. Można skończyć najlepsze kursy, ale nie mając tego „czegoś” nie będzie się zdolnym do samodzielnego prowadzenia gabinetu groomerskiego. Odpowiednia wiedza i właściwe podejście do psiej klienteli mogą okazać się niezwykle przydatne. W związku z rosnącą popularnością tego zawodu zaczęły pojawiać się szkoły groomerskie.

Kursy prowadzone są głównie przez właścicieli salonów, którzy często swoją praktyczną wiedzę zdobywali poza granicami kraju. Szkolenia są stosunkowo krótkie i trwają od tygodnia do miesiąca, a ich koszt waha się w granicach. 2 000 – 3 500 PLN. Uczestnicy zapoznają się z podstawami kynologii, hodowli i tresury. Poznają wzorce strzyżenia ras zgodne ze standardami Międzynarodowej Federacji Kynologicznej. Uczą się zasad pielęgnacji i właściwego doboru kosmetyków. Zapoznają się także z narzędziami używanymi w salonie, jego organizacją oraz dostępnymi na rynku produktami kosmetycznymi.

Program większości szkoleń obejmuje również podstawy psychologii zwierząt, a przede wszystkim sposoby przewidywania i zapobiegania agresywnym zachowaniom psów w trakcie zabiegów pielęgnacyjnych. Oczywiście najważniejszym elementem kursów są zajęcia praktyczne, w trakcie których przyszli groomerzy mają szanse pracować pod okiem doświadczonych specjalistów. Zdolności manualne, wyczucie estetyki oraz wrodzone predyspozycje to ważne cechy, jednak najważniejsze są empatia do zwierząt, opanowanie i cierpliwość. Większość osób wykonujących zawód groomera legitymuje się dyplomem pierwszego stopnia. Po uzyskaniu dyplomu, warto przejść praktykę w salonie o ugruntowanej pozycji na rynku. Osoby posiadające odpowiednią wiedzą i umiejętności niezbędne w tym zawodzie mogą pracować w gabinetach weterynaryjnych, zakładach pielęgnacji psów lub dojeżdżać na życzenie klienta do jego domu i tam świadczyć usługi groomerskie. Należy jednak pamiętać, że wizyty u klienta w znacznym stopniu ograniczają możliwości wykonywania usług pielęgnacyjnych w pełnym zakresie.
Rosnący popyt na tego rodzaju usługi sprawia, że coraz większa ilość osób decyduje się na otwarcie własnych gabinetów lub salonów groomerskich. Grooming podobnie jak każdy inny biznes, oprócz wyszkolonej kadry pracowniczej potrzebuje marketingowego wsparcia. Plan marketingowy, odpowiedni dobór i zakres oferowanych usług, strategia cenowa, to podstawy dobrze prosperującego biznesu i jego prawidłowego rozwoju. I nie potrzebujemy tu marketingu przez duże „M”. Wystarczy kilka elementarnych zasad oraz konsekwencja w realizacji przyjętej strategii aby prowadzony biznes dobrze prosperował.

Ważne 

Zainteresowanych odsyłamy do paneli edukacyjnych, których trzy pierwsze odcinki można znaleźć na platformie Pet Biznes. Pomimo, że poruszane zagadnienia dotyczą prowadzenia praktyk weterynaryjnych to elementy praktycznego marketingu mogą okazać się równie przydatne dla wszystkich, którzy zamierzają otworzyć bądź już prowadzą własne salony groomerskie. Wybór miejsca (lokalizacja), lokalu, jego wyposażenie, ogólny wygląd, od tego w dużej mierze zależy ilość odwiedzających klientów. Pomieszczenie przeznaczone na działalność groomerską powinno posiadać dobrą wentylację, dostęp do wody z miejscami przygotowanymi do kąpania i strzyżenia, właściwie dobrane oświetlenie oraz narzędzia niezbędne do pielęgnacji. Wyposażenie i przystosowanie salonu jest sporą inwestycją, jednak stosunkowo duża cześć stylistów psiej sierści decyduje się na to rozwiązanie. Zakup podstawowych narzędzi, kosmetyków oraz niezbędnego wyposażenia gabinetu to koszt kilkunastu do dwudziestu tysięcy złotych. Biorąc pod uwagę stosunkowo małą konkurencję oraz możliwość dofinansowania tego rodzaju działalności z Funduszy Europejskich, to tego rodzaju inwestycja może okazać się ze wszech stron opłacalną.

Wyposażenie salonu – czyli co i gdzie kupić?

Na rynku można znaleźć duży wybór sprzętu, narzędzi i akcesoriów groomerskich. Warto wybrać sprzęt, który zapewni komfort pracy oraz wysoką jakość i skuteczność wykonywanych zabiegów. Decydując się na zakup całego wyposażenia warto wybrać takiego dostawcę, który może dostarczyć większość potrzebnego sprzętu. Da nam to nie tylko oszczędność czasu ale także możliwość lepszych cen i fachowego doradztwa.
( film lub baner graficzny produktów)
Niezbędny sprzęt do salonu gromerskiego:
– wanna
– stół wraz z niezbędnymi akcesoriami
– maszynki do strzyżenia
– nożyczki
– trymery
– szczotki i grzebienie
– suszarki
– akcesoria i sprzęt do sterylizacji i utrzymania porządku w salonie

Wanna groomerska – jaką wybrać ?

Wanna to jeden z większych wydatków związanych z wyposażeniem salonu groomerskiego. Jej wybór to zakup na długie lata. Odpowiednia wanna to nie tylko komfort pracy ale także mniejszy stres dla zwierzęcia. Należy pamiętać, iż salon groomerski mogą odwiedzić nie tylko małe pieski ale również te większe. Załóżmy, iż odwiedzi nas właściciel psa „wagi ciężkiej”. Włożenie takiego pupila do wanny nie będzie już takie proste. Większość zwierząt nie zawsze lubi się kąpać, a ich niechęć do kąpieli w dużej mierze wynika z dyskomfortu jakim są czynności z nią związane.

Stół groomerski czy warto inwestować

Podobnie jak w przypadku wanny groomerskiej, stół jest bardzo ważnym elementem wyposażenia salonu. Na każdym etapie pielęgnacji zwierząt musimy mieć na uwadze stres jakiemu jest podawane zwierzę. Niestabilność stołu może niepokoić zwierzaka, co w znaczny sposób utrudnia wykonywanie wielu czynności pielęgnacyjnych. Im krótsze i sprawniejsze zabiegi tym pies chętniej poddaje się im. Zatem najlepszy stół to taki, który jest stabilny, na którym możemy postawić większego i cięższego psa. Najlepiej jeden, a dobry. Na wstawienie dwóch stołów o różnych wymiarach może nie zawsze znaleźć się miejsce. Innym ważnym aspektem przy wyborze stołu groomerskiego jest możliwość jego regulacji. Choć nie jest to najważniejszy element wyboru, to jednak zapewnia duży komfort pracy. Możliwość regulacji stołu ułatwia dostosowanie jego wysokości do naszego wzrostu i wielkości psa, co przy całodziennej pracy stanowi duży komfort i wygodę.

Suszarka

Suszarka w procesie pielęgnacji to jedno z niezbędnych narzędzi. Usługi groomerski to proces wieloetapowy. Ważne jest by czas potrzebny do realizacji każdego z nich ograniczyć do niezbędnego minimum. To nie tylko zmniejszy stres u zwierzaka ale przede wszystkim oszczędność czasu, który w praktyce przekłada się na finanse zakładu. Jeżeli proces suszenia przy użyciu gorszej suszarki, o słabym strumieniu powietrza będzie dłuższy o 20 minut to przy kilku takich czynnościach dziennie tracimy czas, który można by poświecić na obsługę kolejnego klienta.

Maszynki do strzyżenia

Moc i hałas, to kryteria, którymi powinniśmy się kierować przy wyborze maszynki do strzyżenia. Głośno pracująca maszynka może wywoływać u niektórych psów niepokój. Jak wspominaliśmy wcześniej, komfort zwierzęcia to priorytet. Mniej zestresowany pies to szybciej i dokładniej wykonana usługa. Należy zaopatrzyć się w co najmniej kilka maszynek. Dobra maszynka, to wydatek rzędu kilkuset złotych. Przy wyborze tego sprzętu warto zwrócić uwagę nie tylko na jego cenę ale także na warunki jego naprawy i konserwacji. Ważne by zakupiony sprzęt miał możliwość serwisowania w wyspecjalizowanych punktach.

Nożyczki i szczotki, grzebienie i trymery

Kolejnym ważnym narzędziem są nożyczki. To atrybut sztuki groomerskiej. Dwa rodzaje nożyczek: proste oraz degażowe, to standard. Nożyczki, szczotki, grzebienie i trymery powinny być wykonane z wysokiej jakości materiałów, by służyły nam jak najdłużej. Dbaj o ich stan techniczny i wygląd. Pamiętaj, że właściciele twoich klientów patrzą ci na ręce. Dla nich, to czym pracujesz ma znaczenie. Zniszczone narzędzia, w ich mniemaniu mogą sugerować niską jakość wykonanych usług. Przeświadczenie, że ich pupil dostaje wszystko co najlepsze, to gwarancja że wróci tu ponownie. Wysoka jakość usług, wyposażenie, dobrej jakości sprzęt, narzędzia oraz profesjonalizm w każdym elemencie to mocne argumenty aby ceny usług w Twoim salonie szły z nimi w parze.
Nie zapominaj – „ jak cię widzą tak cię piszą”.

Nie można wykonywać usług pielęgnacyjnych bez szamponów, kosmetyków, preparatów do pielęgnacji uszu i oczu, odżywek, perfum czy farb. Ich asortyment powinien być dopasowany do potrzeb czworonożnych klientów. Odpowiednie dla danej rasy, koloru i rodzaju sierści (długa, krótka, szorstka, jedwabista). Uwzględniające stopień zniszczenia okrywy włosowej, czy stanu zdrowia skóry, zwłaszcza w przypadku zwierząt podatnych na alergie i uczulenia. Warto stosować kosmetyki o naturalnym składzie, najlepiej roślinnym, spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa, nie zawierające parabenów, sztucznych barwników oraz substancji myjących pochodnych soli (Sodium Laureth Sulfate). Wysokie stężenie siarczanów w ogólnodostępnych szamponach osłabia działanie pigmentu we włosiu, wypłukując cenne składniki odżywcze, powodując podrażnienia skóry, nadmiernie przesuszając włosie sierści. Również obecność parabenów, sztucznych barwników, czy substancji zapachowych, bywa szkodliwe dla całego organizmu zwierzaków. Wybierajmy produkty sprawdzonych firm, które nie tylko pozwolą osiągnąć planowany efekt ale przede wszystkim zapewnią bezpieczeństwo oraz ochronę zwierzętom i groomerom.

Co i za ile?

Aby wyjąć trzeba włożyć, tak brzmi powszechnie znana doktryna. A zatem ile można zarobić wykonując zawód groomera? Stawki za poszczególne usługi różnią się w zależności od prestiżu salonu, pracochłonności zabiegów, ceny stosowanych kosmetyków i preparatów pielęgnacyjnych. Wielkość zwierzęcia oraz rodzaj i stan zdrowotny sierści, też robią różnicę. Kąpiel to usługa stosunkowo tania. W zależności od wielkości psa, jej cena wacha się w przedziale 20 – 80 PLN. Często koszt usługi obejmuje: czyszczenia uszu i obcinania pazurków. Strzyżenie to koszt rzędu 70 – 150 PLN. Tu podobnie jak w przypadku kąpieli, cena zależy od wielkości czworonoga. Czas wykonywania zabiegów zależy nie tylko od rasy, ale także od zachowania konkretnego osobnika podczas zabiegu oraz stanu zniszczenia okrywy włosowej. Biorąc pod uwagę powyższe zależności dobrym rozwiązaniem może okazać się wprowadzenie stawek godzinowych, które mogą wahać się od 20 do 60 PLN. Wysokość zarobków groomerów zależy od pory roku. Sezonowość w zawodzie wynika z potrzeby częstszego strzyżenia i kąpania zwierząt w sezonie letnim. Miesięczny dochód groomera jest nie mniejszy niż średnia pensja krajowa netto (około 2 500 PLN). Praca w renomowanych salonach to dochód w wysokości 4 000, a nawet 5 000 PLN miesięcznie.

Mini punkt sprzedaży

Coraz częściej groomerzy postrzegani są jako eksperci w dziedzinie pielęgnacji i kosmetologii zwierzęcej. Wykorzystajmy ten fakt. Wygospodarujmy kawałek miejsca w naszym salonie  na uruchomienie małego punktu sprzedaży kosmetyków (dezodoranty, perfumy), akcesoriów (szczotki, grzebienie) ułatwiających właścicielom psów i kotów codzienną pielęgnację  swoich podopiecznych. Również obroże i preparaty biobójcze mogą stanowić dobre uzupełnienie oferty sprzedażowej naszego punktu.  W tym przypadku można zdecydować się na produkty tańsze, o krótszym terminie działania  np. 3 miesięczne obroże przeciw insektom. Po strzyżeniu i wykąpaniu psa możemy polecić niedrogo taką obrożę. Jednocześnie koniec działania obroży może być dobrym pretekstem  by umówić się na kolejną wizytę. Ten prosty zabieg marketingowy, nie tylko możliwość dodatkowego zarobku, to także sposób na regularność odwiedzin naszego salonu.

Ważne by nie zostać w tyle

Raz nabyta wiedza z czasem ulega stopniowej dewaluacji. Dobrze jest zatem, zajrzeć do światowej literatury dotyczącej groomingu. W Polsce brakuje specjalistycznych wydawnictw zajmujących się tą profesją. Jak do tej pory wydano oraz przetłumaczono niewiele podręczników, które mogłyby poszerzyć wiedzę profesjonalnych fryzjerów. Warto również zainwestować w wyjazdy na zagraniczne szkoleni, pokazy groomerskie oraz wystawy psów. W Polsce taką znaczącą imprezą, na której warto zaznaczyć swoją obecność są Międzynarodowe Mistrzostwa Polski w strzyżeniu psów, organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Groomerów. W tym roku będzie to jej dziewiąta edycja, podczas której odbędzie się szereg wykładów i warsztatów poświęconych technikom trymowania i strzyżenia. Nie zabraknie również tematyki związanej z prowadzeniem salonu groomerskiego. Mistrzostwa groomerów to dwa dni konkursu, to także czas na zapoznanie się  z ofertą firm prezentujących specjalistyczne produkty do salonów groomerskich.

Rosnąca świadomość właścicieli zwierząt dotycząca ich higieny oraz trendy kładące nacisk na dobrą prezencję czworonożnych pupili będą sprzyjały dalszemu rozwojowi usług groomerskich. Tak więc zawód groomera to odpowiedni wybór dla ludzi szukających dobrze płatnego zajęcia lub pomysłu na prowadzenie własnego biznesu. Trendy i moda na posiadanie psów rasowych powoduje, że nisza rynkowa będzie się wypełniać.

1

ARCHIWA

2

TAGI