Dobry pracownik - jak go pozyskać? [video]
Odsłon: 1299

Dobry pracownik – jak go pozyskać? [video]

Dobry pracownik w sklepie zoologicznym to bardzo korzystna inwestycja. Kompetentna osoba, która posiada wiedzę branżową i sprzedażową może znacząco wpływać nie tylko na lepsze wyniki ekonomiczne. Dobry pracownik buduje również wizerunek sklepu, przyciągając do niego klientów.  Może także motywować do działania inne osoby w zespole.

 

Z kolei niewłaściwa osoba, którą zatrudnimy w naszej  placówce sprzedażowej naraża nas na niepotrzebne koszty.  Są to np. badania lekarskie, koszty rekrutacji, szkolenia itd. a czasem nawet problemy prawne. Kluczem do znalezienia dobrego pracownika do sklepu zoologicznego jest właściwie przeprowadzony proces rekrutacji. Na początku dokładnie powinniśmy określić swoje wymagania dotyczącego potencjalnego kandydata do pracy.

 

Co jest najważniejsze?

 

Znawcy tematy uważają, że czołowe miejsce wśród cech przyszłego pracownika zajmują wiedza branżowa i umiejętności sprzedażowe . — Cechą bardzo pożądaną jest także chęć, a nawet zapał do pracy – uważa Krzysztof Burzyński, prowadzący firmę Doradztwo i szkolenia w branży zoologicznej (strefazoo.info).  – Zatrudniona przez nas osoba powinna także być gotowa na ciągły rozwój. Wskazana jest również komunikatywność.  Pracownik nie tylko powinien posiadać dużą wiedzę z branży zoologicznej, ale także musi umieć ją przekazać. Mniej istotna jest, według mnie, prezencja. Z posiadanych przeze mnie informacji nie wynika, aby ktoś nie został przyjęty do pracy jedynie ze względu na wygląd. Raz tylko spotkałem się z przypadkiem, kiedy  właściciel sklepu poprosił dziewczynę, która nosiła dużo kolczyków w różnych częściach twarzy, aby ograniczyła ich liczbę w godzinach wykonywania pracy.

 

Sposoby pozyskiwania pracowników

 

Mogą być różne, nawet w odniesieniu do podobnych sklepów, prowadzących działalność w tym samym mieście. Każdy właściciel ma w tej dziedzinie odrębne doświadczenia.

– Z moich obserwacji wynika, że duże sklepy sieciowe poszukują pracowników, przede wszystkim, na portalach internetowych – relacjonuje Krzysztof Burzyński. – Inni właściciele szukający pasjonatów branży zoologicznej, często znajdują ich wśród klientów odwiedzających sklep. Te osoby mogą także zarekomendować kogoś ze znajomych czy rodziny. W tym przypadku dobrze sprawdza się zamieszczenie ogłoszenia w sklepie. Przeczytają go głównie osoby utożsamiające w jakiś sposób z daną placówką i sprzedawanymi tam artykułami.

Dobrym miejscem na znalezienie pracownika, szczególnie, jeśli szukamy osoby z wiedzą specjalistyczną w mniej popularnej dziedzinie,  są także internetowe fora społecznościowe, np. akwarystyczne.

– To ciekawa opcja – podkreśla Krzysztof Burzyński – na kilkaset czy kilka tysięcy uczestników takiego forum zawsze znajdzie się ktoś, kto mieszka w pobliżu i okaże się zainteresowany naszym ogłoszeniem o pracę.

 

Co zrobić, aby na nasze ogłoszenie odpowiedziały właściwe osoby?

 

Oczywiście, pracujemy dla pieniędzy i wysokość wynagrodzenia jest tu bardzo ważną kwestią. Istnieją niewielkie szanse, że osoba doświadczona, posiadająca wiedzę branżową i sprzedażową odpowie na ogłoszenie o pracę w firmie oferującej najniższe wynagrodzenie. Istnieje jednak drugi czynnik, który sprawia, że osoby zechcą pracować i pozostać w naszym sklepie na dłużej – jest to atmosfera panująca w miejscu zatrudnienia. Wśród pracowników wymieniana jest ona na czołowych miejscach wśród czynników generujących zadowolenie z otrzymanej posady.

Ważna jest także możliwość rozwoju zawodowego i ewentualnego awansu, choć w małych, lokalnych sklepach raczej nie ma możliwości objęcia wyższego stanowiska. Można to jednak zrekompensować pracownikowi premiami za dobrze wykonaną pracę lub okazaniem zaufania.  Może to być chociażby przekazanie mu odpowiedzialności za określony dział sklepu, np. akwarystyczny czy terrarystyczny. Człowiek, który czuje się ważny i doceniony ma większą motywację do pracy i silniej identyfikuje się z firmą. Pracownicy sklepu, którzy są właścicielami zwierząt, mogą, z kolei, otrzymać możliwość zakupu karmy czy innych akcesoriów po znacznie obniżonych cenach.

 

Nie tylko rozmowa kwalifikacyjna

 

Każda przedsiębiorca szukający pracownika musi zdawać sobie sprawę, że wśród potencjalnych kandydatów mogą znaleźć się także tzw. starzy wyjadacze.  Doskonale znają oni pytania zadawane przez rekruterów i wiedzą, jakich należy udzielić na nie odpowiedzi. Aby uniknąć możliwości wprowadzenia nas w błąd, proces rekrutacyjny należy rozpocząć  dużo wcześniej. Należy  przy tym  mieć świadomość, że rozmowa kwalifikacyjna jest tylko jednym z jego elementów.

– Przedsiębiorca szukający pracownika buduje równocześnie wizerunek swojej marki tzw. employer branding – informuje Krzysztof Burzyński. – Jego celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku naszej marki także wśród osób, które przeszły przez proces rekrutacji, ale nie zostały zatrudnione. Istnieją narzędzia i techniki, które to umożliwiają. W employer brandingu bardzo ważne jest budowanie jasnych i czytelnych informacji na każdym etapie procesu rekrutacyjnego.

Często pracodawcy szukają pracownika na tzw. ostatnią chwilę, kiedy już wiadomo, że posada za niedługi czas okaże się nieobsadzona. To błąd. Dobrze jest posiadać bazę osób, które przeszły już u nas proces rekrutacyjny i spełniły większość wymagań. Można skontaktować się z nimi i znaleźć odpowiednią osobę wśród tych, które nie znalazły jeszcze innej pracy. Oszczędzi nam to czasu i kosztów powtórnego przeprowadzania procesu rekrutacyjnego.

 

Rekrutacja po raz pierwszy

– Oczywiście, może się zdarzyć, że przeprowadzamy rekrutację po raz pierwszy i nie posiadamy jeszcze takiej bazy – tłumaczy Krzysztof Burzyński. – Dobrze jest wtedy, zamieszczając ogłoszenie o poszukiwaniu pracownika umieścić w nim nieco wyższe wymagania dotyczące kwalifikacji, niż te, których faktycznie oczekujemy. Taki proces filtracji może okazać się niezwykle przydatny. Pozwoli on np. wyeliminować osoby osoby, które niejako „z marszu” wysyłają CV do wielu firm z różnych branż.

Kiedy szukamy kogoś np. do działu akwarystyki, można poprosić kandydatów o wypełnienie krótkiego testu, który wykaże wiedzę z tej dziedziny zoologii. Oczywiście, odpowiedzi na takie pytania można znaleźć w Internecie, jednak niewiele osób się na zdecyduje, zdając sobie sprawę, że ich rzeczywistą wiedzę łatwo będzie skorygować podczas osobistej rozmowy z pracodawcą.

– Lista oczekiwań, które powinien spełnić nasz pracownik,  powinna być jasna i czytelna, ale ograniczać się do najbardziej istotnych umiejętności – podkreśla Krzysztof Burzyński. – W niektórych ogłoszeniach o pracę taka lista urasta do niepokojących rozmiarów, a nadmiar przyszłych obowiązków może działać odstraszająco.

Dobrze jest także w ogłoszeniu o pracę sprecyzować nie tylko nasze oczekiwania, ale również warunki pracy oraz wysokość wynagrodzenia. Niewielu pracodawców się na to decyduje , a przecież dla osób poszukujących zatrudnienia są to niezwykle istotne informacje.

 

Istotne cechy osobowości

Zanim jeszcze zaprosimy kandydata na rozmowę kwalifikacyjną, powinniśmy odbyć z nim rozmowę telefoniczną.  Dowiemy się, czy dana osoba wciąż jeszcze chciałaby pracować w naszym sklepie, a przy okazji, czy posiada  jakiekolwiek informacje na temat naszej firmy, innymi słowy – czy wie coś o miejscu, w którym zamierza pracować.

Osoby, które przejdą pozytywnie taką weryfikację telefoniczną, można zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Podczas niej nie należy skupiać się na jedynie na umiejętnościach kandydata do pracy. Powiniśmy także poznać osobowość, jaką posiada nasz potencjalny pracownik. Jest to szczególnie istotne, jeśli będzie miał on za zadanie pracować w zespole.

– Załóżmy, że przyjmiemy do pracy dwóch ekstrawertyków  – tłumaczy Krzysztóf Burzyński. – Osiągniemy wtedy prawdopodobnie dobre wyniki finansowe. Pracownik o cechach ekstrawertycznych  potrafi dobrze sprzedawać  i świetnie dogaduje się z klientami. W dokumentach jednak zapanuje totalny bałagan. Takim osobom brakuje cierpliwości, aby podołać żmudnej nieraz „papierkowej” pracy. W takim przypadku jako drugiego pracownika dobrze jest zatrudnić osobę o pewnych cechach introwertycznych. Będzie ona  może mniej sprzedawać, ale utrzyma porządek w sklepowej dokumentacji.

 

Ważny dzień próbny

 

Osoby, które pomyślnie ukończyły proces rekrutacji, powinny przejść jeszcze tzw. dzień próbny. Ustalamy, jak długo będzie on trwał – może to być godzina, ale równie dobrze kilka godzin. Wybieramy porę dnia, kiedy w naszym sklepie panuje największy ruch.  Uważnie obserwujemy, jak nasz przyszły pracownik, radzi sobie w kontaktach z klientami.  W takich sytuacjach sprawdzamy nie tyle wiedzę, co zaangażowanie osoby, którą chcemy zatrudnić oraz jej zapał do pracy.  Po zatrudnieniu, powinniśmy podpisać umowę na okres próbny (od jednego do trzech miesięcy). W tym czasie zarówno pracodawca, jak i pracownik mają okazję poznać się wzajemnie i określić czy zamierzają kontynuować współpracę.

 

Pozostaw dobre wrażenie!

 

Niezmiernie ważną sprawą, podczas rekrutacji, jest przekazanie osobom, które przez nią przeszły, ale nie zostały zatrudnione, informacji zwrotnych (ang. feedback). Może to być np. zwykłe podziękowanie za udział w procesie rekrutacyjnym. Pozostawiamy dane kandydatów w naszej bazie danych i mamy ułatwione zadanie podczas kolejnego poszukiwania pracowników.

– Pewna firma zrealizowała , moim zdaniem, bardzo dobry pomysł – wspomina Krzysztof Burzyński.  – Postanowiła, że osoby, które wzięły udział w procesie rekrutacji, a nie zostały przyjęte do pracy, otrzymają,  jako podziękowania,  kupony rabatowe na zakupy.  Decydując się na taki gest, możemy być prawie pewni, że nasi niedoszli pracownicy nie będą wyrażać się źle o naszej firmie w przyszłości.

 

1

ARCHIWA

2

TAGI