Wystawy zwierząt, od imprezy do reklamy !

Odsłony: 856

Wystawy zwierząt, cykliczne imprezy targowe,  pokazy, konkursy, sympozja, to wydarzenia mające wpływ na rozwój branży zoologicznej. To wydarzenia, gdzie zawsze można liczyć na dużą frekwencję ze strony odwiedzających. Na pewno nie są to wydarzenia, które zwiększają sprzedaż i pewnie dla tego traktowane są przez producentów po macoszemu. Pamiętajmy, że sprzedaż jest wynikiem znajomości marki i jej produktów, a marketing wystawienniczy to doskonałe narzędzie pozwalające na budowanie rozgłosu i rozpoznawalności marki.

Wystawy psów i kotów, na tle innych wydarzeń zoologicznych, to imprezy najchętniej odwiedzane, przyciągające znaczną ilość gości. Czy w tym przypadku można liczyć na większe obroty? Pewnie nie, jednak obecność przedstawicieli naszej grupy docelowej, oraz możliwość bezpośredniego kontaktu to doskonała okazja do zapoznania ich z naszą ofertą produktową. Również ich uwagi i opinie mogą stanowić ważny element pozwalający dopasować naszą ofertę do ich potrzeb co z perspektywy czasu pozwoli na większą sprzedaż oraz intensyfikację dochodów firmy.
Targi zoologiczne to kolejne wydarzenie gromadzące w jednym miejscu naszych potencjalnych klientów. Jednak uczestnictwo wystawców w tego typu imprezach wywołuje mieszane opinie. Naszą obecność w tym przypadku należy rozpatrywać w kontekście budowania wizerunku i świadomości marki, bez względu na ilości dokonanych transakcji. Kwestią pozostaje jedynie czy potrafimy i wiemy jak wykorzystać możliwości jakie daje marketing wystawienniczy.

Wprowadzenie nowego produktu na rynek to często kosztowne i długofalowe działanie. Tradycyjne metody marketingowe pochłaniają znaczne środki finansowe, a efekt końcowy może okazać się mało satysfakcjonujący. Bardziej skutecznym rozwiązaniem może okazać się aktywne uczestnictwo w jakiejś imprezie, gdzie podczas bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem, przedstawimy mu firmę i jej ofertę produktową. Jak że często, dystrybutorzy próbujący wprowadzić nowy produkt do sklepu zoologicznego spotykają się z niechęcią personelu, słysząc – „Nie biorę, bo klienci nie pytają!”. To częsta odpowiedź, która wywołuje irytację oferującego owy produkt. Tu warto zadać sobie pytanie – dlaczego nie pytają, co zrobił producent by klient zapoznał się z produktem.

Warto wykorzystać każdą nadarzającą się okazję pozwalającą na budowania rozgłosu. Konkursy, lokalne wystawy zwierząt, sympozja czy pogawędki to często niedoceniane formy aktywności niosące za sobą spore możliwości, mogące przynieść znacznie większe korzyści  i być skuteczniejsze niż tradycyjna reklama w gazecie. Uczestnicząc w tego rodzaju wydarzeniach sami mamy wpływ na jakość, formę i sposób przekazywanych informacji, które pozwolą nas zapamiętać.

W Polsce istnieje duża ilość stowarzyszeń i klubów zrzeszających zarówno profesjonalistów jak i amatorów. Prawdziwych pasjonatów i miłośników zwierząt.Bak wsparcia finansowego w znacznym stopniu ogranicza i aktywność. A przecież to oni generują popyt, stanowiąc ważne ogniwo sprzedażowe. To dzięki nim firmy mogą sprzedawać swoje produkty. Do tych bardziej aktywnych można zaliczyć: Wrocławskie Stowarzyszenie Akwarystów (WTA), Łódzkie Stowarzyszenie Akwarystów i Terrarystów (ŁSAiT), Polski Klub Miłośników Dyskowców (PKMD), Górnośląskie Stowarzyszenie Akwarystów (GSA), Kieleckie Forum Akwarystyczne (KFA). Jakie możliwości może nieść za sobą współpraca z takimi stowarzyszeniami, jaki wpływ mają na rozwój zoologii i budowanie świadomości wśród potencjalnych klientów.

Polski Klub Miłośników Dyskowców już od dwunastu lat jest organizatorem dwóch znaczących imprez: Polskie Mistrzostwa Dyskowców, w której udział biorą hodowcy i pasjonaci z całej Europy oraz Polskie Mistrzostwa Żaglowców  tzw. skalarów. Determinacja, pasja i zaangażowanie, tak można w skrócie określić ludzi tworzących te akwarystyczne wydarzenia. Zorganizowanie imprezy akwarystycznej gdzie pojawia się ok. 200 zbiorników wystawowych i dekoracyjnych z sektami ryb jest prawdziwym wyzwaniem logistycznym i organizacyjnym ale przede wszystkim finansowym. Klub gromadzi środki na organizację tych imprez ze składek członkowskich. Jednakże nie jest to kwota w pełni zabezpieczająca podstawowe potrzeby. Tu z pomocą przychodzą firmy lecz i to wsparcie nie wystarcza. Impreza ma duży potencjał. Zainteresowanie wśród osób chcących pokazać swoje ryby jest znacznie większe niż możliwości finansowe, które rosną wraz z popularnością imprezy.

wystawy zwierząt

Na przestrzeni dwunastu lat działalności klubu, można było zauważyć jego duży wpływ  na rosnące zainteresowanie akwarystów dyskowcami i rybami z południowej ameryki. Na początku, w naszym kraju można było spotkać zaledwie dwie odmiany barwne tych ryb, a ilość osób posiadających je w domach można było liczyć w dziesiątkach. Od czasu gdy klub zaczął prezentować się na różnych imprezach akwarystycznych i organizować mistrzostwa dyskowców, ilość pasjonatów i osób zainteresowanych tym gatunkiem ryb wzrosła do kilku tysięcy osób. Znacznie zwiększyła się ilość odmian barwnych dyskowców wyhodowanych w polskich hodowlach czy sprowadzanych z innych regionów świata. Z tego też powodu można śmiało powiedzieć iż działania klubu znacznie przyczyniły się do rozwoju tego segmentu akwarystyki. Dla firm producentów to dobry sygnał okazja do działań prowadzących w kierunku wypromowania swoich produktów czy też budowania świadomości wokół swojej marki.

Mocne i długofalowe zaangażowanie firm w tego typu imprezy to obustronna korzyść, która może przynieść firmie nie tylko wizerunkowe ale i handlowe korzyści. Impreza jest magnesem dla pasjonatów, miejscem gdzie można spotkać hodowców, wymienić opinie na temat produktów, a także miejscem na odkrycie w sobie pasji do akwarystyki. Każda nowa osoba „zarażona akwarystyką” to potencjalnie nowy klient! Impreza niesie za sobą także szansę zwiększenia sprzedaży w innych kanał dystrybucji. Większe zainteresowanie daną grupą ryb to większe zainteresowanie produktami im dedykowanymi. Głównym celem każdej firmy jest pozyskiwanie nowych odbiorców swoich produktów oraz utrzymanie tych już istniejących. Takie możliwości daje właśnie marketing wystawienniczy. Polskie Mistrzostwa Dyskowców goszczą hodowców z Europy i Azji, co może być dla wielu firm przepustką do wejścia lub zwiększenia aktywności handlowej na innych rynkach zbytu. Impreza organizowana przez PKMD może się stać wizytówką polskiej akwarystyki oraz motorem napędowym dla firm które, zauważą i docenią potencjał takich imprez. Pozostaje tylko kwestia, kto pierwszy. Kto wykorzysta już istniejące narzędzie marketingowe. Na przykładzie jednego klubu można śmiało powiedzieć iż wsparcie tego typu inicjatyw niesie dużo korzyści i możliwości marketingowych prowadzących nie tylko do budowania świadomości o produktach. Warto przyglądać się wszelkim inicjatywom w obszarze rynku zoologicznego, a bezpośrednie zaangażowanie się w którąś z nich może okazać się wartościowe z punktu widzenia marketingu i sprzedaży. Może właśnie ta impreza będzie kojarzona z Twoją marką ?


Zdjęcia: PKMD

Facebook

Subscribe to our newsletter

lista mailingowa BTB obslugiwana jest przez FreshMail