Jak założyć sklep zoologiczny ?

Odsłony: 3003

Może początkowe koszty uruchomienia sklepu zoologicznego mogą trochę przerażać lecz stopa zwrotu przy odpowiednim doborze produktów, dobrej lokalizacji i marketingu może mile zaskoczyć. Oferowana w sklepie różnorodność produktów oraz fachowa i merytoryczna obsługa to kluczowe elementy powodzenia w zoo branży.

Obserwując rodzimy rynek, nie trudno zauważyć postępujący rozwój branży zoologicznej. Rośnie ilość, i różnorodność zwierząt trzymanych w domach. Obserwuje się większe ożywienie w akwarystyce i terrarystyce. Dostęp do internetu a co za tym idzie rosnąca wiedzy spowodował, iż w domach chętniej trzymane są bardziej egzotyczne zwierzęta czy dzikie ryby pozyskiwane z ich naturalnych środowisk. Prowadząc sklep, za pośrednictwem których możliwym staje sie zakup zwierząt, ważne jest to skąd i od kogo nabywamy te zwierzęta. Proces ten regulowany przez światowe organizacje (CITES).

Większość handlu artykułami zoologicznymi odbywa się w wyspecjalizowanych sklepach jakimi są sklepy zoologiczne. Artykuły dla zwierząt można już spotkać niemalże w każdym sklepie spożywczym czy zatem jest sens zakładania sklepu zoologicznego? Tu można z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że tak! Sklepy zoologiczne są tym miejscem gdzie klient nie tylko przychodzi po towar ale również po wiedzę! Klient w tym momencie traktuje sprzedawcę-ekspedienta jako autorytet. To zobowiązuje. To właśnie wiedza obsługi sklepu jest często elementem zwiększającym jego popularność oraz atrakcyjność co w efekcie końcowym w sposób wymierny będzie przekładać się  na jego rentowność. Bogacące się społeczeństwo chętnie przeznacza większe środki finansowe na swoich pływających, pełzających czy czworonożnych podopiecznych. To już nie tylko odpowiednio zbilansowana karma ale również produkty pielęgnacyjne czy też akcesoria ułatwiające hodowlę i poprawiające komfort bytowania zwierząt. Tak więc uruchomienie oraz odpowiednie zatowarowanie sklep specjalistycznego może stać się dochodowym biznesem.

– Zatem jak zacząć?

Częstym błędem przy zakładaniu nie tylko sklepu zoologicznego jest brak biznes planu i rozeznania lokalnego rynku zoologicznego. Każdy kto rozpoczyna przygodę z biznesem również zoologicznym od tego właśnie powinien zacząć. Warto zrobić sobie założenia finansowe, które oszacują możliwości i potrzeby finansowe. Każda działalność gospodarcza powinna zostać zgłoszona do ZUS i Urzędu Skarbowego. W przypadku sprzedaży zwierząt w sklepie zoologicznym należy także powiadomić Powiatowy Inspektorat Weterynarii, który obejmie nadzorem dany sklep. To wymogi ustawowe! Lokalizacja sklepu zoologicznego. Aby prowadzić dobrze prosperujący sklep zoologiczny warto poświecić trochę czasu i zachodu na wybranie odpowiedniej lokalizacji. Często patrzymy na koszty związane z wynajmem lokalu, nie zwracając uwagi na inne elementy takie jak lokalizacja, możliwość parkowania a także wejścia do sklepu. Lokal z bezpośrednim wejściem z ulicy z poziomu chodnika, bez schodów prowadzących na piętro czy do piwnic budynku. Należy mieć na uwadze że ograniczenia w postaci schodów czy braku miejsca parkingowego może przyczynić się do mniejszej ilości potencjalnych klientów mogących odwiedzić sklep.

– Zoo branża oferuje tysiące produktów. Jaki więc asortyment powinien pojawić się w sklepie zoologicznym?

W pierwszej kolejności będą to produkty pierwszej potrzeby. Karmy suche i mokre, w rożnym przedziale cenowym i jakościowym. Od podstawowych, po karmy Premium. Unikajmy przy tym sprzedawania karm na wagę. Otwarte karmy wydzielają specyficzny zapach, który nie koniecznie musi przypaść do gustu tym którzy po nią przyszli ale również innym odwiedzających sklep. Zwietrzała karma, do której wpada kurz nie koniecznie przypadnie do gustu również zwierzakowi. Warto pomyśleć o różnego rodzaju suplementach, produktach wzbogaconych o witaminy i składniki mineralne stanowiące ważne uzupełnienie zwierzęcego jadłospisu. Szczotki i grzebienie do wyczesywania zwierząt, szampony, kosmetyki czy preparaty na pchły i kleszcze. Legowiska i klatki dla ptaków czy małych ssaków to kolejne produkty, których nie powinno zabraknąć. Ubranka dla psów, również różnego rodzaju zabawki. Akwarystyka w ostatnich latach przeżyła dużą metamorfozę. Akwaria, filtry wewnętrzne i zewnętrzne, oświetlenie ledowe , karmy podstawowe czy karmy wyspecjalizowane dedykowane np. jednemu gatunkowi ryb oraz szereg innych akcesoriów związanych z tą kategorią zoo branży, to produkty których właściciele zwierząt coraz częściej poszukują.

– Co ze sprzedażą bezpośrednią zwierząt

Aby prowadzić sprzedaż zwierząt należy zapoznać się z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt, która wskazuje ogólne warunki trzymania i obrotu nimi. Nie dostosowanie się do ich przepisów może grozić poważnymi konsekwencjami. Sprzedawane w sklepie zwierzęta muszą pochodzić ze sprawdzonych i legalnych hodowli a egzotyczne zwierzęta muszą posiadać dokumenty przechowywane w sklepie potwierdzające iż pochodzą z legalnego importu (CITES)

– Skąd brać jak się zaopatrywać w zwierzęta do sklepu.

Jest kilka możliwości . Pierwszym źródłem są giełdy zoologiczne, które znajdują się w Łodzi, Wrocławiu , Katowicach czy Krakowie. Inną możliwością jest pozyskiwanie zwierząt bezpośrednio od hodowcy, lecz taka forma zaopatrzenia pochłania wiele czasu, choćby na dotarcie do nich. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy ze specjalistycznymi hurtowniami zoologicznymi, które oferują zwierzęta do sklepów zoologicznych.

Lokalny rynek zoologiczny.

Prowadzenie sklepu zoologicznego może być źródłem stałych dochodów. Jednakże należy poświęcić trochę czasu na analizę rynku lokalnego. Warto zapoznać się z ich ofertą, wyglądem, jakością obsługi czy też wiedzą sprzedawcy. Każdy z tych czynników może mieć duże znaczenie w podjęciu decyzji czy w tym rejonie/lokalizacji możesz otworzyć sklep. Zapewne większość sklepów z danej miejscowości zaopatruje się w produkty w tej samej lokalnej hurtowni. To dla sklepu ważna informacja! Nie należy ograniczać się do towaru tylko z jednej hurtowni. Staraj się pozyskiwać towar z wielu źródeł. Może jest to bardziej pracochłonne i mniej wygodne ale w ten sposób zaczniesz się wyróżniać. Szukaj nowych produktów, wprowadzaj je szybko, pokarz przewagę, przekonuj i zachęcaj do ich kupowania swoich klientów.

Wygląd sklepu to w dzisiejszych czasach ważny element sprzedaży. Większość sklepów w tym temacie zatrzymała się w latach 90-tych, a swoim wyglądem raczej odstraszają niż zachęcają do robienia w nich zakupów. Małe ciemne pomieszczenia, towar niedbale porozkładany na półkach nieprzyjemny zapach wydobywający się z każdego kąta. Otwierając swój własny sklep zadbaj o jego przyjazny wygląd i komunikację. To następny kolejny element, który Ci odpowie Ci na pytanie: jakie szanse na lokalnym rynku będzie miał Twój sklep. Jakość obsługi często pozostawia wiele do życzenia i wynika często z braku wiedzy sprzedających. Pamiętaj iż sklep zoologiczny to sklep specjalistyczny i często oprócz produktów potrzebują wiedzy, zwłaszcza tej praktycznej. W dzisiejszych czasach klienci są wymagający. Mając dostęp do internetu czytają i oglądają, chcą zapewnić swoim podopiecznym jak najlepsze warunki życia. Jeżeli w rozmowach w konkurencyjnych sklepach zauważysz iż Twoja wiedza jest większa to jest jeszcze jeden powód dla którego warto otworzyć sklep zoologiczny właśnie w tej okolicy. Zrób mały test, zapytaj sprzedawcę o produkt którego nie widziałeś w jego sklepie, jeśli usłyszysz odpowiedź, że „nie ma bo klienci nie pytają” to na pewno Twoje szanse na sukces rosną.

Sklep stacjonarny kontra internet !

Porównując ceny tego samego produktu w sklepie zoologicznym i w internecie możemy zauważyć znaczne różnice. Często spotkasz się z sytuacją kiedy oferowany w hurtowni towar jest droższy niż ten, który możesz kupić w internecie. To może stanowić pokusę do założenia własnego sklepu internetowego. Należy jednak pamiętać że jego uruchomienie oraz prawidłowe funkcjonowanie będzie wymagało większych nakładów finansowych. Może okazać się że lepszym pomysłem będzie jednak prowadzenie stacjonarnego sklepu zoologicznego.

– No to jak radzić sobie z niskimi cenami w internecie

Dobrym rozwiązaniem będzie sprzedaż produktów firm, które oferują wysoką marżę. Nie bój się wprowadzać nowości zoologicznych do swojego sklepu. Urozmaicaj swoja ofertę produktową. Unikaj produktów, które nie oferują odpowiednio wysokiej marży. Wykorzystaj to iż sklep zoologiczny jest miejscem gdzie ludzie przychodzą także po poradę. Chętnie kupią produkt, który jest polecany przez Ciebie. Słuchaj uważnie i poświęć więcej czasu swoim klientom, nie bądź głuchy i ślepy, słuchaj czego szukają i oczekują. Jak ocenić nowy produkt, czy ma szansę się sprzedać. Weź pod uwagę kilka czynników. Wgląd opakowania, to ważny element sprzedażowy. Produkt kupuje klient nie pies czy kot ,więc powinien zwracać na siebie uwagę. Absorbujące uwagę opakowanie, to większa szansa na sprzedaż. Skład produktu, jego jakość, to kolejne elementy wyboru, którymi kieruje się konsument przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Dobry produkt musi kosztować, ale to także lepsza marża dla sklepu i zadowolenie klienta.

Koszty związane z otwarciem sklepu zoologicznego

Uruchomienie sklepu zoologicznego będzie wymagało pewnych inwestycji. Wynajęcie powierzchni użytkowej w odpowiedniej lokalizacji. To ważna decyzja w procesie tworzenia punktu sprzedaży. Warto czasem zapłacić większy czynsz by mieć większą szansę na pozyskanie klienta. Łatwość dojazdu czy parkowania , duża witryna przy ruchliwej drodze. Następnym nieuniknionym wydatkiem jest wyposażenie sklepu: lady, regały, komputer i kasa fiskalna. To wydatek kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od standardu wyposażania i powierzchni sklepu. Możemy przyjąć iż na umeblowanie wydamy od 200 zł za m² powierzchni. Odpowiednie oświetlenie to wydatek od 100zł za m² . Sam towar także pochłonie spore środki finansowe. W sklepie powinny znaleźć się karmy suche i mokre dla psa i kota, kilku firm. Produkty do pielęgnacji i suplementy diety oraz akcesoria.Biorąc pod uwagę iż w sklepie powinny znaleźć się produkty dla wielu rodzajów i gatunków zwierząt to ilość produktów oraz kwota ich zakupu, w zależności od wielości sklepu może wynosić od 30 tys.zł. Dobra lokalizacja oraz koszty związane z pierwszym zatowarowaniem angażują najwięcej środków finansowych.

Marketing w sklepie zoologicznym.

Dobra lokalizacja oraz odpowiednie zatowarowanie to połowa sukcesu przy uruchomieniu sklepu zoologicznego. W następnej kolejności należy zadbać o informację skierowaną do potencjalnych klientów. Częstym i nieprawdziwym stwierdzeniem jest iż reklama jest droga. Wykorzystajmy to czym dysponujemy. Witryna sklepowa to jeden z takich nośników reklamowych. Ciekawie zaaranżowana, oświetlona i zawsze czysta, to podstawowy element reklamowy. Podświetlone napisy z nazwą sklepu to kolejny nośnik informacji, który dodatkowo, wieczorową porą przyciąga uwagę. Im mniejsze miasto tym łatwiej zwrócić na siebie (sklep) uwagę. Ulotki/wizytówki, których koszt nie przekroczy 200 zł. na pewno nie zachwieje Twoim budżetem. Ozdobienie wejścia do sklepu balonami z logo sklepu, czy też inna informacja tekstowa dodatkowo zwróci uwagę przechodzących czy przejeżdżających w pobliżu sklepu koszt do 100 zł. Tutaj liczą się pomysłowość, oryginalność i kreatywność. W dzisiejszych czasach warto pamiętać także o inny formach marketingu jakim są media społecznościowe. Pozwalają nie tylko na prowadzenie działań marketingowych ale także na utrzymanie kontaktu ze swoimi klientami. Może początkowe koszty uruchomienia sklepu zoologicznego mogą trochę przerażać lecz stopa zwrotu przy odpowiednim doborze produktów, dobrej lokalizacji i marketingu może mile zaskoczyć. Oferowana w sklepie różnorodność produktów oraz fachowa i merytoryczna obsługa to kluczowe elementy powodzenia w zoo biznesie.

Facebook

Subscribe to our newsletter

lista mailingowa BTB obslugiwana jest przez FreshMail